Ämneslitteracitet – att kommunicera ämnesinnehåll och ämnesrelevanta semiotiska resurser i undervisningspraktiken
Begreppet ämneslitteracitet omfattar perspektiv på ett ämne som rör både ämnets innehåll och dess sätt att kommunicera innehållet.
Begreppet ämneslitteracitet omfattar perspektiv på ett ämne som rör både ämnets innehåll och dess sätt att kommunicera innehållet. När elever och studenter kommunicerar och utvecklar kunskaper i ett ämne, som exempelvis i matematik eller fysik, rör kunskaperna således både ämnesinnehåll och semiotiska resurser(t.ex. språkliga strukturer) för att kommunicera innehållet, som två sidor av ett mynt. Syftet med detta seminarium är presentera och diskutera en modell som visualiserar hur myntets två sidor utvecklas klassrumsinteraktion, med målet att stödja elevers utveckling av ämneskunskaper.
Modellen utvecklades i ett forskningsprojekt baserat på data från fysikundervisning i grundskolans årskurs 5, när läraren och eleverna under en serie lektioner förhandlade och skapade mening om kraft och motkraft (Newtons tredje lag) (Bergh Nestlog m.fl., 2024). Modellen bygger på teorier från systemisk-funktionell lingvistik (SFL) (Halliday, 1978) och legitimation code theory (LCT) (Bernstein, 2000; Maton, 2021), och den visualiserar olika nivåer avämneslitteracitet genom lektionerna. Under seminariet vill vi diskutera modellen och dess möjligheter att anpassas till undervisning i matematikdidaktik och NV-didaktik i lärarutbildningen.
Vi kommer också att aktualisera analyser av ett material från undervisning i matematikdidaktik i lärarutbildningen, som vi gärna vill ha synpunkter på i relation till modellen.