Christofer Hellqvist I Balls on Fire med bandkollega

Oväntad framgång för Christofer, tidigare student vid Linnéuniversitetet, och hans inofficiella EM-låt

Christofer Hellqvist är tidigare student på programmet Datavetenskap och Medieteknologi (numera Interaktiva medier och webbteknologier). Tillsammans med gruppen Balls on Fire har han precis släppt en EM-låt för att heja fram Sverige i sommarens stora fotbollsfest. Här berättar han om låten, den oväntade framgången och om livet i stort efter studierna.

— Idag jobbar jag som konsult på Contribe och är för närvarande uthyrd till Bluegarden som systemutvecklare. Jag jobbar med C# .Net, MVC, Entity Framework och jQuery och hjälper till att utveckla Bluegardens HRM-system.

Vad är du aktuell med just nu?

— Jag och några kompisar utgör tillsammans gruppen Balls on Fire som precis har släppt en EM-låt inför sommarens stora fotbollsfest. Låten heter "Vi bär fram Sverige" och finns tillgänglig på bland annat Youtube, Spotify, Deezer, Tidal, iTunes och Google Play. Den har fått lite större spridning än vad vi hade beräknat och förutom tidningar och radio har de även hört av sig och sagt att låten spelas på alla Allstars och O'Learys restauranger i landet.

Hur föddes idén att göra en EM-låt?

— Som så många andra bra idéer kom den över en öl. Vi pratade om EM och tyckte att det inte har varit någon riktigt bra låt för fansen sedan Markoolios I"n med bollen i mål". Johan kastade då ur sig att vi borde göra en EM-låt och två dagar senare kom grundmelodin till Tommy när han stod i duschen. Efter det var det bara att förbereda så mycket som möjligt inför inspelningarna. Tommy bor numera på Irland men bokade en biljett till Sverige och Växjö där vi spelade in låten då vi andra bor här. Vi spenderade en helg i studion och skickade sen vidare resultatet till vår fjärde medlem Andreas Flodman, som till vardags jobbar som musikproducent, för mixning och mastering.

Vad har ni för förhoppningar om EM-låten?

— Förhoppningen är att så många som möjligt väljer just vår låt som uppladdning inför matcherna. Vi tror det är väldigt viktigt att hela Sverige är med och hejar fram laget. Två av oss kommer åka ner till Frankrike för att se Sveriges öppningsmatch mot Irland och det hade varit riktigt mäktigt ifall man fick höra låten där nere i anslutning till stadion. Vi har fått höra att det är en buss full med fans som har planerat att pumpa låten på högsta volym utanför Stade de France. Statistiken från Spotify ligger några dagar bakom men där har låten så här långt spelats över 200 gånger om dagen. På youtube har klippet just nu (innan Sverige har spelat sin första match) spelats över 2000 gånger och tickar hela tiden uppåt.

Min gissning är att de här siffrorna ökar en del när Sveriges matcher drar igång. Det finns ytterligare ett par källor till låten där vi inte har någon egentlig koll, t ex har Sundsvalls tidning publicerat klippet på egen hand. Den artikeln har dock delats i sociala medier lite över 200 gånger.

Vad ser du för framtid i din kristallkula?

— Framtiden ser alltid ljus ut. Jag får nog dela in den här frågan i två delar. Musikmässigt tippar jag att när väl Sverige har börjat vinna och folk förstår att de kommer vara med i slutspelet kommer intresset öka. Det kommer resultera i att Balls on fire får äntra scenen som förfest till någon av matcherna, kanske finalen?

Jobbmässigt ser det alltid ljust ut. Jag är inne på min tredje anställning sedan jag gick ut skolan och har märkt att trycket på personer med min kompetens är stort. Jag har hittills aldrig behövt känna någon oro över att bli arbetslös och tror inte jag kommer göra det i framtiden heller. Jag har tagit mina chanser och bevisat vad jag kan vilket ger mig möjligheter. Jag har bara jobbat på Contribe i sju-åtta månader men har redan märkt av vilket kanon-företag det är. Jag spår att jag och Contribe, som ännu är relativt litet, kommer växa till oanade höjder tillsammans.

Har du haft nytta av utbildningen? Vilka lärdomar har du tagit med dig?

— Jag har absolut haft nytta av utbildningen. Även om det gick väldigt enkelt för mig att få min första anställning var det tack vare utbildningen jag fick chansen. Under utbildningens gång hade vi mycket praktiska uppgifter vilket jag tycker förberedde mig bra inför arbetslivet. Jag gick en bred utbildning vilket har gjort att jag vid behov har kunnat hoppa in och hjälpa till med uppgifter som oftast inte görs av en systemutvecklare. Det är något jag har tyckt varit väldigt roligt då ombyte förnöjer. Under tiden som jag har jobbat har jag lärt mig att vara ärlig med vad jag kan, mot andra men framförallt mot mig själv. Jag har också lärt mig att ställa frågor i ett tidigt skede istället för att sitta och slösa bort tid i onödan. Det kan vara så att någon redan har löst problemet tidigare. Jag anser det också viktigt att ifrågasätta så fort man inte känner sig riktigt bekväm med en lösning. Ibland kommer argument som övertygar och ibland har man sett ett problem som andra har missat.

Lyssna på "Vi bär fram Sverige" på Youtube