Porträtt av Sandra, Emma och Marcus som står på en scen och tagit emot ett pris

Biologistudenter vann pris i forskartävling

Biologistudenterna Marcus Hall, Sandra Nilsson, och Emma Svahn på Linnéuniversitetet har vunnit en stor internationell utmärkelse för ett projektarbete de gjort tillsammans med cementföretaget Cementa vid deras stenbrott i Degerhamn på Öland. Priset delas ut genom HeidelbergCements forskartävling Quarry Life Award.

Studenterna vann 10 000 euros i kategorin ”The best Biodiversity Management project”. Tidigare deltog de och vann den regionala finalen i Stockholm och 5000 euros.

– Det är väldigt kul att vårt arbete blir uppmärksammat och det har verkligen gett oss alla en boost inför framtiden, säger trion.

Än så länge har de inte riktigt bestämt sig för vad de ska göra för pengarna, men Marcus funderar på att köpa en liten båt och Emma och Sandra vill unna sig någonting kul.

Börje Ekstam som har varit studenternas handledare på Linnéuniversitetet är mycket glad stolt över Sandras, Emmas och Marcus insats.

– Det är naturligtvis väldigt roligt för alla oss som arbetar med grundutbildningen i biolog att våra studenter utvecklar en sådan skicklighet och kompetens och får ett sådant fint erkännande för detta, säger Börje.

Om projektarbetet

Syftet med studenternas projekt är att stärka den biologiska mångfalden där Cementa bryter råmaterial för cement och betongtillverkning. Studenterna har studerat hur anlagda våtmarker i en täktmiljö kan vara positivt för växter och djur och hur det samtidigt kan rena vattnet från partiklar som kommer från kalkstensproduktionen. Resultatet ska användas som förslag på hur Cementas våtmark kan utformas. Dessutom ska det kunna användas som mall för andra som planerar att anlägga våtmark.