"Att kunna kombinera skapande och hållbarhet lät som en dröm, så jag skrapade ihop självsäkerhet och en portfolio och sökte."

Camilla är ny student vid Linnéuniversitetet. Här berättar hon om en kreativ själs inspiration av naturen och om ett karriärbyte som både kan ses som dumdristigt och fantastiskt.

”Ända sedan jag var barn har jag varit en kreativ själ, nyfiken på olika typer av konstnärliga utryck och former. Mina föräldrar, som kom till Sverige som politiska flyktingar från Chile på 70-talet, har alltid uppmuntrat mig i mitt skapande och även själva alltid tyckt om att skapa med händerna.

Under åren har mitt intresse för handskapta kreationer, såsom smycken och drömfångare, vuxit från att vara en hobby till att bli en del av vem jag är. Tack vare en natur- och fotoentusiastisk sambo så har jag även fått möjlighet att exponera mitt hantverk i vackra miljöer, och där igenom spegla min inspiration – allt det vackra i naturen.

Jag fyllde nyligen 33 år och jobbade fram till i lördags som butikschef på Gina Tricot Grand Samarkand. Jobbet inom retail har varit min vardag i tio år, och även om jag trivts med att jobba i högt tempo, ta snabba beslut och ha ett stort ansvar, har jag känt att min kreativitet och passion för skapande inte har fått tillräckligt med utrymme och fokus. Det var därför jag fastnade för Design + Change. Att kunna kombinera skapande och hållbarhet lät som en dröm, så jag skrapade ihop självsäkerhet och en portfolio och sökte. Dagen jag läste antagningsbeskedet satt jag i en hotellfoajé på Sardinien och när jag förstod att jag blivit antagen grät jag av lycka.

Att i min ålder komma på att man vill göra ett karriärbyte är antingen dumdristigt eller helt fantastiskt. Jag väljer att tro på det senare och påbörjar min utbildning med stor förhoppning om att jag kan göra skillnad!” /Camilla, ny student på programmet Design + Change.