Schackbräde

Forskningen inom diskriminering vässas

Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum Linnaeus University Centre for Labour Market and Discrimination Studies har utvärderats och har beviljats fortsatt finansiering under en treårsperiod, 2017–2019. Villkor för finansieringen är att synpunkterna i utvärderingen beaktas i det fortsatta arbetet.

– Bedömargruppen som har genomfört utvärderingen anser att centret bedrivit en lyckosam verksamhet under de fem år vi hittills funnits, berättar Mats Hammarstedt, forskningsledare vid Linnaeus University Centre for Labour Market and Discrimination Studies. Bedömarna har dock framfört synpunkter på att forskargruppen är för bred och att vi bör renodla oss mer mot forskning inom diskriminering och integration. Det tar vi självklart till oss och genomför därför ett antal åtgärder för spetsa forskningen.

Centret kommer därför att skala bort vissa delar av sin verksamhet, vilket innebär att den bredare arbetsmarknadsforskningen försvinner. Istället fyller man på med mer forskning inom diskriminering och integration.

En följd av renodlingen är också att centret byter namn. Nytt namn blir Linnaeus University Centre for Discrimination and Integration Studies.