fyra studenter framför universitetet

Fortsatta framgångar för Linnéuniversitetets Summer Academy

Linnéuniversitetets Summer Academy i Kalmar fortsätter attrahera såväl internationella och svenska studenter till sommaren 2016.

Färska antagningssiffror från Universitets- och högskolerådet för hur många studenter som antagits till Linnéuniversitetets sommarakademi visar på ett fortsatt stort intresse. Cirka 500 studenter är antagna till Summer Academy, efter ett urval bland mer än 1900 sökanden.

Årets Summer Academy pågår mellan 6 juli–12 augusti och innehåller 12 kurser i ämnen som sträcker sig från språk, globalisering och entreprenörskap till äventyrssport, glasdesign och hållbarhet. Linnéuniversitetets Summer Academy initierades 2014, och har sedan starten vuxit både i antalet kurser och antalet studenter.

– Summer Academy vänder sig främst till utländska studenter, men målet är en rik mix av internationella och svenska studenter. I år hade vi sökanden från 85 länder, säger Anneli Andersson, projektledare för sommarakademin.

Samtliga kurser är på 7,5 högskolepoäng och ges i Sjöfartshögskolans lokaler i Ölandshamnen utom kursen i glasdesign som efter sin inledande vecka i Kalmar fortsätter i Pukeberg i Nybro. Flera av kurserna har också en stor andel fältstudier.

En gång i veckan erbjuds så kallade interdisciplinary sessions för samtliga Summer Academy-studenter.

– I år kan vi stoltsera med riktiga höjdare som gästföreläsare, berättar Anneli Andersson.

Indiens ambassadör i Sverige kommer hit, liksom Björn Stigson, tidigare vd för WBCSD och Lars Danielsson, Sveriges ambassadör i Tyskland.

Kurserna som ges inom Summer Academy 2016

• Art and Landscape Painting
  • Beginners' Swedish
  • Creativity, Entrepreneurship and Innovation in a Swedish context
  • Discovery of a Sustainable Baltic Sea
  • English for academic studies
  • Glass Design
  • Globalization, Politics and Social Media
  • International Business Simulation
  • Outdoor Leisure and Sport in the Swedish landscape
  • Sustainable innovation in the building sector
  • The Nordic Welfare Model in a Global Context
  • Writing a scientific essay - genre and methods. A preparation for higher education

Även andelen internationella studenter som har antagits till en utbildning vid Linnéuniversitetet till hösten 2016 har slagit nya rekord. Antalet personer som antagits till en internationell masterutbildning vid något av Sveriges lärosäten har ökat med 25 procent, medan den totala ökningen vid Linnéuniversitetet är 78 procent. Linnéuniversitetet behåller även förstaplatsen i Sverige, sett till antalet internationella studenter på grundprogram och fristående kurser till hösten 2016.

Kontaktinformation

Anneli Andersson, projektledare Linnaeus University Summer Academy, 0705–34 61 69, anneli.andersson@lnu.se

Stefan Haglund, bitr. antagningsansvarig, 0470–70 85 41, 0703–54 56 07, stefan.haglund@lnu.se

Ingrid Persson, kommunikationschef, 0480–44 60 45, ingrid.persson@lnu.se