Glaskonst och studenter vid vernissage i Pukeberg

GAS - Glass Art Society besöker Linnéuniversitetet

GAS - Glass Art Society är en världsomspännande organisation för glasfolk (studioglas, glasindustri, glasakademi och samlare).

Organisationen har över 2.000 medlemmar med tyngdpunkt i USA, och ordnar årligen en ambulerande konferens som brukar dra 1.000 – 2.000 delegater. Vi har föreslagit dem att vi ska vara värdar för 2018 års konferens här i Småland. I uttagningsprocessen har vi kommit till final mot den värdiga motståndaren Murano.

För att avgöra var konferensen 2018 slutgiltigt ska hamna är just nu en delegation från GAS på besök i Småland. Efter besöket här åker de vidare och besöker Murano i Italien.

Som värd står universitetslektor Ole Victor, och gruppens schema är spännande. På ett par dagar ska utvärderarna få en bild av vad Småland har att erbjuda "glasvärlden". Delegaterna träffar flera av våra kända glaskonstnärer, drivande personer inom kommuner och industrin, och från universitetet rektor Stephen Hwang, prorektor Peter Aronsson, professorerna Erika Lagerbielke och Bo Jonson med flera.

Ole arbetar även i projektet Linnaeus Innovation Design Lab, Lidlab, som handlar om att bygga upp ett kompetenscenter i Pukeberg. En GAS-konferens på Linnéuniversitetet är värdefullt för både universitetet, regionen och det nämnda projektet.