Fullmåne

Varför är skräck så stort?

Nu är det Halloween igen, en helg som bara växer. Vi frågar Johan Höglund, docent i engelsk litteraturvetenskap och medlem av Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies. Varför skräck är så stort?

Skräcken skrämmer genom att utmana de gränser som styr våra liv, vårt samhälle, till och med våra internationella relationer. Skräck som Stephen Kings The Shining handlar till exempel om hur kärnfamiljens gränser löses upp. Vampyren i Dracula ifrågasätter gränsen mellan liv och död. Filmer som Alien skrämmer genom att bryta ner sexualitetens gränser. I Alien kan både män och kvinnor våldtas och bli gravida, en graviditet som dessutom dödar.

Är skräck politisk?

Skräck är en karta även över statspolitiska och geopolitiska gränser. Skräckfilmen The Purge: Election Year handlar om amerikanska politiska tillkortakommanden och om hur USA som stat krackelerar. Mycket skräck producerad i USA är apokalyptisk och oroar sig över hur USA som stormakt och imperium håller på att falla samman. Särskilt sedan terrorattentaten 11 september har detta blivit ett tema i den amerikanska skräckromanen och skräckfilmen. De handlar inte om ett ensamt monster i garderoben, utan om hur hela kontinenten går under. Idag finns det faktiskt många likheter mellan amerikansk skräckkultur och den imperialistiska skräck som skrevs i Storbritannien under slutet av 1800-talet. Då styrde Storbritannien över nästan 25 procent av världens landyta, samtidigt som detta stora imperium började falla samman. Man kan alltså säga att det är imperiets gränser som kollapsar i både den senviktorianska skräckromanen och i den samtida amerikanska apokalyptiska skräcken.


Vilken film ser du på Halloween?

Får jag välja ser jag två: först kusliga, svenskregisserade Lights Out som kom ut i år.

Sedan Jennifer Kents The Babadook från 2014. Det är smart, läskig, psykologisk skräck när den är som bäst!