More biogas bild

Letter i Läckeby lär sig mer om biogas

Den 27/10 gästar en delegation från Lettland, Kalmar län och Linnéuniversitetet, för att lära sig mer om ”Kalmar-modellen” för biogasproduktion. Det är cirka 30 personer från Avfall Lettland, motsvarande Avfall Sverige hos oss.

Besökarna från Lettland kommer att lära sig mer om biogasproduktion och titta på More biogas anläggningen i Läckeby, som är viktig för biogasproduktionen i Kalmarregionen.

Renhållningsbolaget KSRR (Kalmarsundsregionens Renhållare) levererar hushållsavfall som processas till slam. Vid anläggningen "More Biogas" rötas slammet, matrester och avföring från djur och biogas produceras. Biogasen används sedan som bränsle till bussar, sopbilar, taxibilar, transportbilar, men också personbilar. Den restprodukt som återstår efter biogasproduktionen används som biologiskt gödningsmedel på åkrar av våra lantbrukare.

Välkommen till pressträffen som arrangeras i samband med besöket
Ni får då veta mer om Kalmar-modellen för biogasproduktion, träffa involverade parter och letterna, och titta på anläggningarna.
Tid: 27 oktober kl. 12.30
Plats: More biogas, Mosekrovägen 2, Läckeby

Hela programmet för besöket
• 12.20 Professor William Hogland vid Linnéuniversitetet hälsar besökarna välkomna.
• 12.30 Pressträff på More Biogas med deltagarna från Lettland.
• 13.00 Möte vid More Biogas. Visning av avfallskedjan och biogasanläggningen. (Gunnar Bergström, More Biogas, Peter Mellbo, KSRR, Mikael Erlandsson, Purac, Lars-Evert Karlsson, Puregas Solutions)
• 14.30 Lantbrukaren Daniel Juneberg, Redeem Kyrkby, som berättar om lantbrukarnas roll i kedjan och hur de jobbar.
• 15.30 Besök vid Puregas Solutions och LÄCKEBY, och visning av produktionsanläggningarna. (Ulva Ervenius, Puregas Solutions and Robert Holm, LÄCKEBY)

Linnaeus Eco-tech 16
Missa inte den kommande internationella miljökonferensen Linnaeus Eco-tech 16, som äger rum 21-23 november i Kalmar. Miljöteknikkonferensen firar då 20-års jubileum och vi väntar ett par hundra deltagare från ett 30-tal länder.

Webbsida för konferensen Eco-tech 16;

More Biogas Småland AB