tudenter vid karta

Linnéuniversitetet Sveriges sjätte mest sökta lärosäte

Linnéuniversitetet följer den nationella trenden med ett minskat antal sökande men behåller sin tydliga plats som Sverige sjätte mest sökta lärosäte.

När antagning.se stängde ansökningsmöjligheterna för hösten 2016 vid midnatt mellan 15-16 april stod det klart att drygt 2 procent färre har sökt en högre utbildning i landet jämfört med till hösten 2015. Den nedåtgående trenden syns även i Linnéuniversitetets siffror som minskar antalet totala ansökningar med 3,3 procent.

– Det känns bra att vi behåller vår placering som sjätte mest sökta. Jag tror också att det arbete vi påbörjat för att kommunicera utbildningar mer specifikt och med fokus på kvalitet kommer att ge bra effekter på sikt. Roligt också att vårt nya program Integrations- och mångfaldsstudier väckt intresse bland studenter, då det är ett program som ligger väl i tiden för att bidra till att hantera samhällets utmaningar, säger Ingrid Persson, kommunikationschef.

Bland Linnéuniversitetets program är lärarutbildningarna de populäraste med Förskollärarprogrammet i topp. Andra populära program är Ledarskap och organisation, Sjuksköterskeprogrammet och Socionomprogrammet.

Bland de mest populära kurserna finns Psykologi, Projektledning och Idrottens träningslära, kost för prestation.

För dem som missade sista ansökningsdagen finns det nu chans att göra en efteranmälan. Mer information om var man hittar vilka program och kurser som fortfarande går att söka finns på Lnu.se.

Kontaktinformation:
Ingrid Persson, 0480-44 6045, ingrid.persson@lnu.se