Porträtt Håkan Nordmark

Månadens alumn: Håkan Nordmark

I januari möter du Håkan Nordmark. Han är museipedagogen som utmanas av att förmedla kunskaper i historia till såväl barn som vuxna. Han återkommer gärna till Linnéuniversitetet för att undervisa och hans arbetsplats tar även emot studenter på praktik.

Namn: Håkan Nordmark
Ålder: 50
Nuvarande yrke och ort: Museipedagog, Växjö

Vad läste du på Linnéuniversitetet* och när tog du examen?

– Jag har en kandidatexamen i historia, etnologi och kulturkommunikation från Högskolan i Växjö. Jag tog examen 1988.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar som museipedagog på Kulturparken Småland. Jag förmedlar kunskaper om historia i Kronobergs län. Det är ett utåtriktat arbete som vänder sig mot alla åldersgrupper, från förskoleklasser till pensionärsföreningar.

Vad är roligast med ditt jobb och vad ser du som den största utmaningen?

– Det roligaste är att jag har så skiftande arbetsuppgifter. Jag jobbar med alltifrån att förmedla jultraditioner till femåringar till att skriva texter som ska publiceras och att ta emot besökande amerikaner som vill släktforska. Jag skulle nog säga att en utmaning för mig att är förmedla samma kunskap till olika åldersgrupper, eftersom man måste anpassa sig i hur man berättar.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

– Jag jobbade först som amanuens på högskolan och sen fick jag möjlighet att undervisa. Vi var flera personer som fick möjlighet att jobba på högskolan efter studierna och vi samarbetade mycket för att exempelvis utveckla kurser.

– I början tackade jag ja till många olika uppdrag för att få möjlighet att testa på många olika saker. Bland annat har jag jobbat på Högskolan i Växjö, Kalmar läns museum och Mittuniversitetet.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Intensivt och roligt! Jag var med och startade dåvarande linjeföreningen KULTING och vi samarbetade med övriga föreningar på högskolan. Jag hängde också en del på studentpubarna. Under min studietid träffade jag också många vänner som jag än idag umgås med. Jag hade också många bra och roliga lärare, vilket underlättade studierna mycket.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

– Jag deltog på arbetsmarknadsdagar och var aktiv i SACO:s studentförening.

Vad tar du med dig från dina studier vid Linnéuniversitetet*?

– Att tidigt få testa att undervisa och att få vara med att planera kurser. Vi jobbade mycket kollegialt. Vi hade flera lärare som tidigt drog in oss studenter i olika typer av projekt och forskning. Jag kände att jag var viktig som student. Ett projekt som vi studenter var delaktiga i är ”Växjö genom 1000 år”.

Vad har du för relation till Linnéuniversitetet idag?

– Jag undervisar fortfarande på Linnéuniversitetet ibland. Sen tar jag också emot grupper på museet och vi på kulturparken brukar ha praktikanter från utbildningarna hos oss.

Kan du ge tre karriärtips?

1. Sök bara jobb som du är intresserad av, eftersom det är viktigt att du har ett intresse för det du gör.
  2. Fortsätt att hålla ditt intresse för yrket vid liv genom att läsa på och vidareutveckla dig och dina kunskaper även på fritiden.
  3. Våga säga nej ibland, men försök samtidigt att utmana dig själv till att göra nya saker.

*(alt Högskolan i Kalmar, Högskolan i Växjö, Växjö universitet)