Therese Berg alumn Byggnadsutformning

Månadens alumn: Therese Berg

Under juni möter du Therese Berg alumn från programmet Byggnadsutformning. Idag ritar hon alltifrån sjukhus, skolor och brandstationer i sin roll som byggnadsutformare på Liljewall arkitekter i Göteborg.

Namn: Therese Berg
Ålder: 23 år
Nuvarande yrke och ort: Byggnadsutformare på Liljewall arkitekter i Göteborg

Vad läste du på Linnéuniversitetet* och när tog du examen?

– Jag läste Byggnadsutformning 180 hp och tog examen 2015 i Växjö.

Vad jobbar du med?

– Tidig projektering, skissar på planritningar och tar fram ritningar. Jag ritar på allt från sjukhus, skolor till brandstationer.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

– Första jobbet efter examen var ett sommarjobb. Därifrån sökte jag ett traineejobb som jag inte fick, men som i sin tur ledde till att jag fick ett annat jobb. Sen bytte jag till det jag har nu. Så under mitt första år efter examen har jag haft tre jobb. Det är en mycket god arbetsmarknad för byggnadsutformare så det finns många jobb att välja mellan.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Att man hela tiden får vara kreativ och hitta nya lösningar. Alla dagar är olika och det är alltid något nytt problem som ska lösas, vilket är roligt.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Jag tog verkligen en aktiv del av studentlivet. Jag pluggade på dagarna för att kunna vara ledig på kvällar och helger för att delta i olika aktiviteter. Jag var också aktiv i utbildningsföreningen Växt. Just campuslivet i Växjö var också en sak som lockade mig när jag sökte utbildningen, eftersom jag tycker det är roligt med alla studenter som bor på samma ställe.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

– Jag hade kontakt med föreläsare från olika företag som höll i kurser och föreläsningar under utbildningen. Jag skrev också mitt examensarbete mot ett företag. Det ingick även en kort praktik i utbildningen, så då gjorde jag praktik på ett företag. Det var roligt att vara ute på företaget och se hur arbetet gick till på en arbetsplats.

Vad tar du med dig från dina studier vid Linnéuniversitetet?*

– Allt roligt med studentlivet och campuslivet, men också att utbildningen jag gick var så verklighetsanpassad och att jag verkligen får användning för det jag lärde mig.

Kan du ge tre karriärtips?

1. Följ upp kontakter som du får på exempelvis mässor.
  2. Ring upp intressanta personer och företag och kolla runt efter jobb.
  3. Nätverka med kursare och andra studiekamrater. Det kan ibland vara snabba ryck med rekryteringar och då är det bra att känna till varandra inom branschen.

*(alt Högskolan i Kalmar, Växjö universitet)