Appen PEAR på en surfplatta

Ny app för mobilen ska öka allmänhetens engagemang i lokala frågor

Forskare från ämnet medieteknik har utvecklat en app som kan användas för att rösta och visualisera resultaten med hjälp av förstärkt verklighet (Augmented Reality).

Hur kan vi få allmänheten att engagera sig i utvecklingen av Ringsberg/Kristineberg-området i Växjö? För att hitta nya vägar vände sig Växjö kommun till institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Linnéuniversitetet. Resultatet har fått namnet PEAR, vilket står för Augmented Reality for Public Engagement, och är en app för smarta mobiler.

Som en första tillämpning kan appen användas för att rösta om den framtida utvecklingen av området Ringsberg/Kristineberg i centrala Växjö. Allmänheten kan rösta på ett av fyra alternativ med hjälp av sina twitterkonton, och även använda PEAR 4 VXO-appen för att se en interaktiv visualisering av det aktuella resultatet med hjälp av förstärkt verklighet (augmented reality).

Den officiella lanseringen ägde rum under evenemanget Vårstad 28 maj och undersökningen kommer att pågå under några månader. PEAR har utvecklats av dr Aris Alissandrakis och forskningsbiträde Nico Reski från institutionen för datavetenskap och medieteknik, i samarbete med Jonna Wehlin från Växjö kommun. PEAR-projektet är även en del av initiativet Digital Humanities vid Linnéuniversitetet.