teknikkonferens

Regional teknikkonferens

CETIS, som är Sveriges nationella resurscentrum för teknik i skolan, kommer under hösten att anordna fem regionala konferenser. Den första, som samarrangeras med Linnéuniversitet, går av stapeln i Kalmar den 22:e september. Konferensen riktar sig till förskollärare och lärare i alla skolformer från åk 1 t.o.m. gymnasiet.

Teknik är ett av de ämnen som tydligt uppmärksammades av regeringen nyligen. Utbildningsminister Gustav Fridolin och näringsminister Mikael Damberg betonade att grundläggande kunskaper inom teknik är väsentliga för att medborgare ska kunna delta i samhällsdebatten och att det är en demokratifråga att elever får möjlighet att utveckla en teknisk kompetens i skolan. Under våren startade ett arbete med att revidera kursplanen och tekniken föreslås även att få en egen stadieindelad timplan på sammanlagt 200 timmar.

Under den regionala teknikkonferensen kommer lärare, förskollärare, NT-utvecklare, forskare och representanter från Skolverket att hålla i föreläsningar, workshops och seminarier. Bland annat kommer CETIS föreståndare Claes Klasander att vara på plats.

För mer information:

Kontaktinformation: