På bilden hänger två stora vepor från tak till golv med texten Välkommen och Stipendiehögtid

Alumner prisades på stipendiehögtid

Fredagen den 25 november var det återigen dags för Linnéuniversitets årliga Stipendiehögtid. Under högtidliga former delades stipendier ut i Södra salen, M-huset, på universitetsområdet i Växjö.

Det var med både glädje och stolthet som alumner från industriell ekonomi och maskinteknik tog emot sparbanksstiftelsens stipendium för sina prestationer under studierna.

- Det är inte svårt att förstå varför just dessa personer har fått stipendium. Det är drivna personer som skrev arbeten om ämnen de var intresserade av. Vi lyfter på hatten och säger bra jobbat och njut av er framgång säger Anna Glarner, lärare vid institutionen.

Under dagen bjöd stipendiaterna på spännande presentationer kring deras arbeten, åhörarna fick bland annat lyssna till presentationer om MAG-svetsning till innovativa gjuterier, ökad kapacitetsutnyttjande i en process genom lägre produktionshastighet till hur man kan utveckla en verksamhet genom att standardisering.

Stipendiaterna var glada över att vara tillbaka på Växjö Campus och beskriver sin studietid på Linneuniversitetet som rolig och intensiv, samhörigheten och närheten på campus slår också högt när alumnerna tänker tillbaka.

Stipendiater 2016

50 000 kr maskinteknik:

• Kvalitetssäkring för innovativa gjuterier Linus Adén och David Ulmhed
  • Nytt material i kontaktröret vid MAG-svetsning Tom Ivarsson

50 000 kr Industriell ekonomi:

• Ökat kapacitetsutnyttjande genom reducerad processvariation Viktor Bengtsson och Philip Skarheden.

25 000 kr maskinteknik:

• Produktutveckling av skalkonstruktion för 3-axiell universalmaskin Alexander Lyrbo och Tobias Nordborg 25 000 kr

25 000 kr Industrial management:

• Verksamhetsutveckling med hjälp av standardisering ett SMF: En fallstudie där Gnosjöandan möter standardiserade arbetssätt Gustaf Jahnsen, Joakim Blad och Mikael Tarighi