Affisch till dokumentären Slåss som en tjej

Studentproduktionen "Slåss som en tjej" visas i SVT

Den halvtimmeslånga dokumentären Slåss Som En Tjej, kommer att sändas i SVT2 fredag 1 juli kl 19, med några efterföljande repriser samt visning på SVT Play naturligtvis.

Dokumentären producerades under en fördjupningskurs i film- & teveproduktion, Teveprojektet, av studenterna Gustav Kamensky, Emma Hulander, Nasim Rahsepar, Ellen Borell och August Jerner.

Se dokumentären Slåss som en tjej här

Studenterna som gjort dokumentären

"På utbildningen Journalistik och medieproduktion får man under sista terminen chansen att välja Teveprojektet, en kurs där du gör TV eller film från ax till limpa. Från att inte ens ha haft en idé, via mycket slit, långa dagar och mycket kreativ ångest stod vi plötsligt med en färdig dokumentärfilm. En skildring av kvinnor i en idrottsvärld som annars varit kidnappad av män. Vi belönades med stipendium på examen och någon månad senare kom beskedet från SVT: de ville köpa och sända filmen. Ett kvitto på att slitet hade varit värt det och att utbildningen gett oss de kunskaper vi behövde. Filmen skildrar tre kampsportare på absoluta toppen – från svettiga träningspass till halvtidsjobb och hela vägen upp i ringen för titelmatchen. Stolta och glada väntar vi nu in fredag för att få sätta på SVT 2 klockan 19.00 och titta på VÅR helt egna film på TV. Kittlande!"
/ Emma, Ellen, August, Gustav och Nasim, alumner från programmet Journalistik och medieproduktion