Margot Wallström och Peter Aronsson

Utrikesministern på besök på Linnéuniversitetet

Utrikesminister Margot Wallström besökte på måndagen Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon höll en föreläsning om svensk utrikespolitik och säkerhetspolitik inför en fullsatt sal med studenter.

– Dagens säkerhetspolitiska hot är globala, komplexa och gränslösa, säger Margot Wallström. Våra stora utmaningar är både militära och icke militära. Dagens hotbild handlar om allt från pandemier och klimatförändringar till hot om terror och militära konflikter.

– EU är vår viktigaste utrikes- och säkerhetspolitiska plattform, förkunnar hon, och USA är en viktig partner för Europa. Just nu är läget i USA ganska oförutsägbart och det är en stor utmaning för hela världen. Men det är ändå viktigt att vi fortsätter driva en ansvarsfull utrikespolitik.

Sverige har åter en plats i FN:s säkerhetsråd, och i januari har vi ordförandeposten i rådet.

– Det är framförallt tre saker som är våra profilfrågor i det arbetet, förklarar Margot Wallström. Att vi försvarar mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer, att vi behöver arbeta mer med att förebygga konflikter samt att vi behöver få kontinuerliga rapporter om hur klimatet påverkar säkerhetspolitiken. Och så ställer vi alltid frågan var är kvinnorna? Finns de till exempel med vid förhandlingsborden?

– Samtidigt är säkerhetsrådet ett förhandlingsorgan, tillägger hon. Vi ska inte prata om utan med de olika parterna.

– Jag brukar säga till våra nya diplomater att vår utrikespolitik ska vara orädd, konstruktiv och aktiv, och att man måste ha både mod och tålamod i det arbetet, avslutar Margot Wallström.

Margot Wallström
Fullt hus vid Margot Wallströms föreläsning.