eHälsa

Digital plattform ska hjälpa patienter med prostatacancer

Patientmedverkan och patientsäkerhet står i fokus när professor Mirjam Ekstedt studerar hur en digital plattform kan underlätta kommunikationen mellan patienter och vårdgivare.

– Det personliga mötet är väldigt viktigt inom vårdvetenskapen, men idag vill människor kunna kommunicera med vården när det passar dem bäst, och då är ett eHälsoverktyg ett bra komplement.

ePath (electronic Patient Activation in Transition to Home) är en webbaserad eHälsotjänst för att stärka patienters delaktighet, där patienten får en samlad överblick över relevant information, och där patienten kan ta med sig informationen mellan olika vårdgivare. Via en meddelandefunktion kan patient och etablerade vårdkontakter lätt komma i kontakt med varandra för frågor som inte kräver ett vårdbesök.

Vårdpersonalen kan å sin sida, med några få klick, skapa ett säkert konto åt patienten, och direkt fylla det med information om bland annat egenvårdsåtgärder, återbesök och vårdkontakter. Informationen blir individuell för varje enskild patient.

– Vi har märkt att den information som patienten får vid ett läkarbesök eller vid utskrivning från sjukhus inte är anpassad till patientens tillstånd där och då, säger Mirjam Ekstedt.

När patienten kommit hem minns hen inte vad som var sagt, och det är lätt att det blir fel. Med detta verktyg kan patienten (kanske tillsammans med anhöriga) i lugn och ro läsa informationen och sätta upp mål för sin egenvård, få påminnelser om att göra sin egenvård; att ta medicin eller träna bäckenbottenmuskulaturen till exempel. Information om diagnos, behandling och egenvård får patienten både som text, video, bilder och inspelat ljud för att öka tillgängligheten.

– Det är också viktigt att patienten förstår hur läkemedel eller egenvård påverkar symptom och välbefinnande. Förstår man den kopplingen blir patienten bättre på att leva med sin sjukdom och vet när hen ska söka hjälp och på vilken vårdnivå.

Men information och kunskap räcker inte menar Mirjam Ekstedt, för att patienter med långvariga symptom ska orka genomföra egenvård (till exempel bäckenbottenträning) under längre tid. 

– Vi använder därför metoder hämtade från psykologi och spelteori bland annat för att ge återkoppling som kan öka motivation och uthållighet att genomföra egenvård.

För vårdgivaren innebär eHälsoverktyget att de får en möjlighet att ge personcentrerad vård till patienten. Kontaktssjuksköterskan kan genom systemet förmedla rätt information vid rätt tillfälle till en patient, och de kan utvärdera och anpassa egenvård till patientens tillstånd i samband med ett vårdbesök.

Genom patientens registreringar av till exempel symtom och läkemedelsintag, kan vårdgivare följa patientens utveckling över tid – utan att patienten behöver kallas till vårdbesök. Inför och under ett vårdbesök får dessutom vårdgivaren en enkel och tydlig översikt över hur det varit sedan senaste besöket, genom patientens eHälsoverktyg.

– Just nu pågår tester av plattformen och vi räknar med att börja vår studie som riktar sig till patienter som opererats för prostatacancer innan sommaren. Då kommer cirka 100 patienter från Jönköping, Linköping och Kalmar att använda plattformen, avslutar Mirjam Ekstedt.

ePath ingår i ett större forskningsprogram, för att stärka egenvården hos patienter som lever med komplexa eller långvariga sjukdomar. Forskningen sker i samverkan mellan Linnéuniversitetet, Karolinska Institutet och brukare (patienter och profession). I forskningsgruppen vid Linnéuniversitetet ingår även Kristina Schildmeijer, Amanda Hellström, Lina Nilsson och Camilla Wennerberg (doktorand).

Projektet har blivit utsett till ett av årets Forss-projekt av Forskningsrådet i Sydöstra Sverige (Forss). Forss arbetar för att stärka regional samverkan inom forskning och utveckling inom och mellan landsting och lärosäten i Småland och Östergötland.

Mirjam Ekstedt
Mirjam Ekstedt leder en studie om hur en digital plattform kan underlätta kommunikationen mellan patienter och vårdgivare.