Hus N på campus i Växjö

Indiska studenter utforskar hållbar utveckling på Linnéuniversitetet

Föreläsningar och studiebesök på universitetet och andra platser i södra Småland ska ge 16 studenter från Indian Institute of Management goda exempel på hållbarhet.

Under en intensiv vecka, 4-8 september, kommer en grupp om 16 studenter från Indian Institute of Management Lucknow (IIML) att besöka Linnéuniversitetet i Växjö. Lucknow är med sina tre miljoner invånare den största staden i delstaten Uttar Pradesh i nordöstra Indien, på gränsen till Nepal.

Studenterna läser ett masterprogram i hållbar förvaltning och deras besök är en del av IIML:s program för internationell fördjupning. Under sin vecka i Växjö kommer de dels få ta del av aktuell forskning vid universitetet, dels få besöka ett antal platser för att möta exempel på hållbarhet. Bland besöken märks annat trähusen i projektet Välle broar, Norremarks återvinningsstation, Sandviksverket samt Pukeberg, Kährs och IKEA.

Värd för besöket är dr Krushna Mahapatra vid institutionen för byggd miljö och energiteknik.