Design

Linnéuniversitetet får examensrätt för konstnärlig masterexamen inom området design

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har beslutat att tilldela Linnéuniversitetet konstnärlig masterexamen inom området design.
– Vi ser nu frukten av ett målmedvetet arbete att bygga nya utbildningar som ligger i internationell framkant av designämnets utveckling, konstaterar Marie Sterte, prefekt vid institutionen för design.

UKÄ:s och de sakkunnigas bedömning är att Linnéuniversitetet har de förutsättningar som krävs och att utbildningen uppfyller de krav som ställs. Därför beviljar UKÄ nu Linnéuniversitetet rätten att utfärda konstnärlig masterexamen inom området design.

– Våra utbildningar utmanar designs traditionella roll och arbetar över disciplin- och mediegränser för att definiera nya roller som möter nutida och framtida behov, berättar Marie Sterte vidare. I en värld av utmaningar utan motstycke, kan design och dess inneboende kreativitet utgöra både en kritisk, ifrågasättande röst och en betydande drivkraft för en hållbar framtid.

– Det är väldigt roligt och också viktigt att vi får ytterligare en konstnärlig masterexamen, sedan tidigare har vi ju en i kreativt skrivande, säger vikarierande rektor Peter Aronsson. Den här utbildningen är dessutom en viktig del i Linnéuniversitetets hållbarhetsstrategi.

– Det här beslutet ger höga betyg åt universitetets pågående arbete med kvalitet och relevans i våra utbildningar, avslutar Peter Aronsson.

Marie Sterte, prefekt vid institutionen för design, telefon 073-065 25 30
Annika Sand, pressansvarig, telefon 076-830 01 05