Studenter vid bord med fönsterparti i bakgrunden

Lnu.se Sveriges bästa utbildningssajt

Linnéuniversitetets sajt Lnu.se gör comeback på Internetworlds Topp100-lista över Sveriges bästa sajter 2017 – och går rakt upp i toppen bland utbildningssajterna. Juryn anser att sajten lever upp till de högt ställda förväntningarna – den är snygg, tydlig och lättnavigerad.

Nättidningen Internetworld utser 100 svenska sajter som de tycker är de bästa just nu, och de tittar på kriterier såsom tillgänglighet, överskådlighet och design. I kategorin "Sveriges 5 bästa sajter för utbildning" hamnar Linnéuniversitetets sajt Lnu.se, som lanserades i mars 2016, på första plats.

– Det är extra glädjande att vårt mod uppmärksammas i motiveringen. Vi har strävat efter ett nytänkande och nyfiket koncept, vilket gäller design såväl som innehåll, säger Ingrid Persson, kommunikationschef på Linnéuniversitetet.

Linnéuniversitetets podd Snillen stimulerar imponerade också på juryn. I podden intervjuas forskare som under knappt 30 minuter får chansen att prata om sin forskning inom populärvetenskapliga ramar. Juryn anser att podden är väl genomförd och kreativ – "om någon trodde att forskning var torrt kommer den uppfattningen snabbt på skam."

Ingrid Persson ser utmärkelsen som ett bra kvitto på arbetet hittills – men understryker att arbetet fortsätter.

– För oss är det ett kvitto på att de många inblandade i teamet har gjort ett fantastiskt arbete. Nu fortsätter vi vårt utvecklingsarbete för att göra sajten ännu bättre, säger Ingrid.

Internetworlds motivering

"Med en helt ny sajt gör Linnéuniversitetet comeback på Topp100 - och går rakt upp i toppen bland utbildningssajter 2017. Ett universitet som liksom Linnéuniversitetet satsar på distansutbildning behöver förstås en riktigt bra webb. Och Linnéuniversitetets nya responsiva sajt lever upp till de högt ställda förväntningarna - den är snygg, tydlig och lätt att navigera. Vi imponeras också av deras podd, Snillen stimulerar, där universitetets forskare intervjuas om spännande ämnen. Det är väl genomfört, kreativt och attraktivt presenterat. Om någon trodde att forskning var torrt kommer den uppfattningen snabbt påskam."

Topp100 2017: Sveriges 5 bästa sajter för utbildning