Porträtt Matilda Lindström

Månadens alumn: Matilda Lindström

I februari möter du Matilda Lindström. Redan under sin utbildning på Kulturledarprogrammet såg hon vikten av att bygga nätverk för att kunna arbeta i kulturbranschen. Tack vare sina kunskaper och goda kontakter jobbar hon idag med precis det hon vill. I sin roll som bild- och mediepedagog använder hon konst och kultur för att skapa samhällsförändring.

Namn: Matilda Lindström                     
Ålder: 28 år
Nuvarande yrke och ort: Bild- och Mediepedagog på Konsthallen Passagen, Linköping. Just nu föräldraledig.

Vad läste du på Linnéuniversitetet* och när tog du examen?

– Jag har kandidatexamen från Kulturledarprogrammet och tog examen 2011.Efter att jag slutade på Linnéuniversitetet så läste jag också en masterutbildning i Norrköping som jag blev klar med 2014.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar som bild- och mediepedagog på Konsthallen Passagen i Linköping. Mitt arbete vänder sig till stor del mot skolorna i regionen och vi gör en hel del utbildning för barn och ungdomar och vi gör skillnad. Det är ett väldigt brett arbete som ofta innefattar en process, från att det kommer en förfrågan till att utveckla en idé och sedan genomföra och utvärdera.

Vad är roligast med ditt jobb och vad ser du som den största utmaningen?

– Det roligaste med mitt jobb är mötet med alla människor.

– I kulturbranschen finns det så många olika möjligheter och projekt att engagera sig i, vilket ofta resulterar i flera tillfälliga anställningar. Det kan ibland vara splittrat att vara anställd på flera ställen samtidigt, eftersom det ständigt gäller att leverera och prestera på topp i alla olika projekt. Det är ett pussel och en utmaning att få det att gå ihop.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

– Visade framfötterna! Jag har arbetat med många olika saker samtidigt och har ofta haft flera olika arbetsgivare parallellt. Jag har alltså försökt att ta tillvara på alla möjligheter som jag har fått och försökt att göra det bästa av dem.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Under studierna la jag grunden för mitt arbetsliv, samtidigt som det var en rolig och oförglömlig tid i livet. Som student var jag bland annat aktiv i utbildningsföreningen Klubb. Genom föreningen arrangerade vi många aktiviteter som till exempel kulturfestivaler, kulturevenemang och studieresor till bland annat Prag och Amsterdam. Under studierna fick jag flera kontakter och många värdefulla erfarenheter som hjälpt mig att bygga upp mitt nätverk. Just inom kulturbranschen är det så otroligt viktigt att ha ett bra nätverk. 

– Under studietiden var jag också utbytesstudent i Gambia under en termin. I Gambia fick jag bland annat kunskaper i konst och kultur som samhällsförändring, vilket är sådant som jag sedan har kunnat använda i min fortsatta karriär.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

– Jag skapade mycket kontakter genom föreningslivet, då vi arrangerade och genomförde olika evenemang tillsammans med det lokala kulturlivet. Vi hade också gästföreläsare, studiebesök och träffar med alumner.

Vad tar du med dig från dina studier vid Linnéuniversitetet*? Finns det något du har kunnat göra möjligt tack vare din utbildning?

– Det finns många möjligheter om man är villig att arbeta för det. Kulturledarprogrammet är ingen typisk yrkesutbildning, men genom utbildningen har jag fått de verktyg som jag behöver för att kunna arbeta med det jag vill. 

Vad har du för relation till Linnéuniversitetet idag?

– Jag har en bra relation med Linnéuniversitetet, även om jag inte har så mycket kontakt med universitetet idag. Under min masterutbildning deltog jag på en del alumnaktiviteter och hade kontakt med flera lektorer. 

Kan du ge tre karriärtips?

  1. Ha ett specialämne som skiljer sig från mängden, ett smalt område som gör att du kan spetsa till dina kunskaper och göra något riktigt bra.
  2. Använd studietiden till att bygga ditt CV.
  3. Var fokuserad, men inte kräsen. Tillfälligheter kan skapa världens flyt.

*(alt Högskolan i Kalmar, Växjö universitet)