Alumn Therese Maviele

Månadens alumn: Therese Maviele

I oktober möter du Therese Maviele. Som designer brinner hon för att hitta smarta och hållbara lösningar och utveckla produkter som kan berika andra människors liv. Idag driver hon företaget Maviele Design och har lanserat flera möbel- och inredningskollektioner som säljs världen över.

Namn: Therese Maviele
Ålder: 34
Nuvarande yrke och ort: Bas i Göteborg och Stockholm, oftast på resande fot.

Vad läste du på Linnéuniversitetet* och när tog du examen?

– Jag läste Designprogrammet med inriktning produktdesign och tog examen 2013.

Vad jobbar du med?

– Jag är egenföretagare och arbetar som frilansande designer och konsult. Mitt arbete är mångfacetterat och omväxlande. Som designer har jag inte en helt vanlig arbetsdag, det finns inget åtta till fem och lediga helger, utan man arbetar i stort sätt hela tiden. Det ligger många timmars arbete bakom en produkt, flera processkisser, research, tekniska ritningar och tester. Jag har lanserat flera möbel- och inredningskollektioner för både svenska och italienska varumärken som idag säljs världen över.

Vad är roligast med ditt jobb och vad ser du som den största utmaningen?

– Livet som entreprenör och designer är otroligt spännande. Främst den kreativa processen, att använda sin fantasi och innovativa tänkande för att analysera och hitta lösningar på problem i vardagen. Det finns dessutom oändliga möjligheter att påverka samhällsutvecklingen i positiv riktning genom design och konst. Jag har redan några tankar kring hur jag kan ta fram smarta och hållbara lösningar, samt utveckla produkter som kan berika andra människors liv.

– Att arbeta som designer är nog något av de roligaste och mest stimulerande arbete man kan ha, att dessutom få se sina idéskisser omvandlas till verkliga produkter som kommer ut på marknaden är även det en unik upplevelse.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

– Eftersom jag arbetade aktivt med min portfolio och CV redan under mina studier kände jag mig förberedd att börja söka jobb när jag väl var klar. Jag tog råd och hjälp ifrån lärare och personer som jag träffade under min studietid, jag fick dessutom rekommendationsbrev ifrån min lärare som jag använde mig av i mitt jobbsökande. Jag tog reda på så mycket som möjligt om vad som förväntades av mig som designer. Jag försökte även att besöka internationella designmässor årligen för att se vart jag som designer ”passade bäst in” och tog kontakt med flera intressanta företag.

– Efter mina studier blev jag erbjuden erasmuspraktik på en designstudio i Barcelona. Jag gjorde även praktik på en svensk arkitektfirma 2013, som uppmuntrade mig att starta eget. Jag startade mitt företag Maviele Design i januari 2014 och det visade sig vara ett bra beslut. Våren 2014 blev jag tilldelad förstudiemedel av ALMI Innovation, vilket blev en bekräftelse på att mina idéer hade bärkraft. Ett halvår senare signerade jag mitt första designkontrakt med ett svenskt varumärke.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Studietiden på Linnéuniversitetet bestod av teoretiskt och praktiskt arbete. Vi fick arbeta mycket med händerna och bygga presentationsmodeller vilket ibland kunde vara utmanande men som samtidigt var väldigt utvecklande. Vi gjorde dessutom många givande studiebesök där vi lärde oss mycket om olika produktionsprocesser. De praktiska kurserna i glasdesign, ljusdesign och i design management gav mig extra mycket.

– Jag gjorde erasmuspraktik 2012, vilket var en mycket givande tid och jag kan tycka ett en yrkespraktik ska vara inlagd i alla studier. Kontakten med näringslivet är oerhört viktig för att öka chanserna till att få ett arbete efter avslutad utbildning.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

– Jag sökte arbete aktivt i Sverige och utomlands. Jag besökte mässor, sökte flera stipendier och deltog i designtävlingar.

Vad tar du med dig från dina studier vid Linnéuniversitetet*? Finns det något du har kunnat göra möjligt tack vare din utbildning?

– Jag är väldigt tacksam för min utbildning på Linnéuniversitetet och möjligheten ni ger till praktik och utlandsstudier genom Erasmus, samt alla studiebesök vi har fått. Min utbildning möjliggör att jag idag kan söka designarbeten i Sverige och utomlands, där minimikravet oftast är att man ska ha en kandidatexamen.

Kan du ge tre karriärtips?

1.  Fundera i ett tidigt stadie av din utbildning vad du vill arbeta med, gör upp en plan och låt dig inte begränsas av ”hur” du ska nå dit.
  2. Våga fråga folk och be om hjälp. Var aktiv, gå på mässor och våga ta kontakt med intressanta företag.
  3. Var nyfiken och vetgirig, ge aldrig upp!

*(alt Högskolan i Kalmar, Växjö universitet)