Studenter från magisterprogrammet i entreprenörskap redovisar sina resultat

Nöjd företagare rekommenderar samverkan med studenter

Studenter på magisterprogrammet i entreprenörskap har tagit fram affärsplaner för företaget TAengineering AB i Ljungby som tycker resultatet blev över förväntan.

Företaget TAengineering AB i Ljungby har nyligen gjort ett vägval och investerat i en 3D-skrivare för plast och gummi och står inför utmaningen att bygga upp en ny verksamhet kring den.

Studenter på i magisterprogrammet i entreprenörskap vid Linnéuniversitetet tog sig an utmaningen att utveckla affärsplaner för TAengineering AB i en magisterkurs – läs mer om starten här: https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2017/entreprenoriella-studenter-jobbar-med-verkliga-uppdrag/

Tibor Albert, grundare och ägare på TAengineering AB, har deltagit i tre kursmoment under en dryg månad och däremellan varit i kontakt med studenterna via telefon och mail.

– Mycket väl investerad tid, säger Tibor. Studenterna har varit mycket trevliga och kompetenta och har ställt raka och relevanta frågor. Han tyckter också att Lasse Johansson och Nils Nilsson från Linnéuniversitetet var mycket inspirerande föreläsare.

Studenterna har är nu klara med sin utmaning och har redovisat och lämnat över affärsplanerna till företaget. Grupperna presenterade bl a färdiga affärs- och marknadsföringsplaner, baserade på noggranna analyser av företagets nuläge och möjligheter i valt område och riktning.

– Det utfall och resultat som TAengineering har fått är klockrent och över förväntan! säger Tibor, och tillägger att: – De flesta företag skulle behöva detta!

Företaget har fått ut mycket av detta kursarbete: två olika affärsplaner färdiga att användas, genomlysning och analys av både befintliga och nya frågeställningar för verksamheten, värdefull kontakt med drivna och kompetenta studenter som snart ska ut i arbetslivet och framförallt har Tibor fått mycket ny kunskap om strukturerat arbete med affärsplaner och modellen Business Model Canvas.

Redovisning magisterkurs
En grupp opponerar på den andra gruppens redovisade arbete, och både företagare och lärare deltar i diskussionerna.