Rektorsinstallation

Peter Aronsson installerad som rektor vid Linnéuniversitetet

Under fredagen installerades Peter Aronsson som rektor vid Linnéuniversitetet. Dagen började med att han höll en installationsföreläsning i Kalmar. På kvällen följde sedan den officiella ceremonin i Växjö.

I samband med installationen bjöd universitetet in de alumner som studerade under 1967–1977 för ett mingel och en rundvandring på campus. Cirka 60 före detta studenter slöt upp och firade att det i år är 50 år sedan Växjö blev universitetsfilial samt 40 år sedan Växjö och Kalmar blev högskolor.

I sin installationsföreläsning talade Peter Aronsson kring tre frågor: Vad är Linnéuniversitetet? Vad är det som bör göras de närmsta åren? Hur ska detta ske?

– Linnéuniversitetet ska vara den främsta platsen för samhällets och individers utveckling. Vi är inte ensamma i detta arbete, men vi är centrala. I denna tid av fake news ser jag kunskap som bas för samhällsutvecklingen, poängterade Peter Aronsson.

– Förhoppningarna på oss är mycket stora, och vi är redo att möta dessa förhoppningar. Men för att klara det behöver vi samarbeta i flera dimensioner. Vi ska bygga kreativa och dynamiska kunskapsmiljöer där vi kan koppla ihop oss över ämnesgränser, över olika typer av lärande och över gränserna mellan universitetet och det omgivande samhället.

– Linné som förebild räcker långt, fortsätter Peter Aronsson. Jag vill gärna fördjupa kopplingen till honom. Han var som vi vet verksam på vida fält. Till detta vill jag också lägga den tvivlande Linné, han som var lite rädd för att han trodde sig om lite för mycket och att han skulle bli straffad för det.

– Men jag vill även lyfta fram ett citat från honom. Han sa "Gör vad ditt hjärta lyster.". Och jag, jag vill inte vara rektor någon annanstans.

Den nyinstallerade rektorn fick ta emot visdomsord och lyckönskningar från några av universitetets samarbetspartners. En av dem var Thomas Carlzon, landshövding i Kalmar län som sa:

– Jag är ny, du är ny, och tillsammans kan ju göra vad som helst! Vi ska ha världens bästa universitet och vi behöver fantastiska kompetenta studenter för att utveckla regionen.

På fredagskvällen var det så dags för själva installationsceremonin. Linnéuniversitetets tidigare rektor Stephen Hwang var officiant och han höll ett tal till sin efterträdare:

– Det finns stora förväntningar på dig som rektor. Man kommer att noga analysera vad du säger. Vad du inte säger. Vad du gör. Vad du inte gör. Men med det sagt, tycker jag det är ett fantastiskt uppdrag att vara rektor, och en fantastisk möjlighet. Ta vara på den.

– Din energi och din vision har bidragit till att utveckla Linnéuniversitetet ytterligare. Du är en sann representant för universitetets motton "Allt är möjligt" och "Människor växer här".

– Din resa framåt med Linnéuniversitetet börjar nu, förklarade Stephen Hwang. Det du gör kommer att betyda mycket för många människor. Det du gör nu kommer skapa historia.

Peter Aronsson håller sin installationsföreläsning i Kalmar.
Mingel i samband med installationsföreläsningen.
Tårtfest vid alumnminglet.
Universitetsdirektör Per Brolin berättar om nutidens universitet för de före detta studenterna.