Peter Aronsson

Peter Aronsson ny rektor för Linnéuniversitetet

Regeringen har idag utsett Peter Aronsson till rektor för Linnéuniversitetet för perioden 1 oktober 2017 till och med 30 september 2023.
– Jag ser fram emot att få fortsätta arbetet med att leda utvecklingen av ett av Sveriges mest nyfikna och nytänkande universitet, säger Peter Aronsson.

– Med all den samlade kunskap som finns på Linnéuniversitetet ska vi öka vår förmåga att svara bättre mot samhällets utmaningar. Utmaningar som bara kan lösas om forskare, lärare, studenter och samhälle arbetar tillsammans, förklarar Peter Aronsson. Detta samarbete gör vi möjligt genom att skapa dynamiska kunskapsmiljöer där alla kan bidra.

– Som ny rektor vill jag medverka till att arbete och studier vid Linnéuniversitetet ska bli ännu roligare och viktigare för både människors och samhällets utveckling.

Peter Aronsson är professor i historia och för närvarande vikarierande rektor vid Linnéuniversitetet. Efter tolv år som professor i Historiebruk och kulturarv vid Linköpings universitet övergick han till Linnéuniversitetet som professor på heltid i januari 2013. Under perioden 2013–2015 arbetade Peter Aronsson som dekan för fakulteten för konst och humaniora samt som vicerektor. Från januari 2016 till mars 2017 var han prorektor vid Linnéuniversitetet.

Länk till regeringens pressmeddelande

Peter Aronsson, rektor, telefon 072-573 68 00