Flygplan

Skattemiljarder går till flyget

Det finns få undersökningar som rör subventioner inom flygbranschen. Ingen vet egentligen hur mycket pengar som går till att subventionera flyget, trots att det årligen rör sig om miljarder Euro.
– För första gången presenterar vi nu en konceptualisering om hur man kan räkna på olika typer av subventioner som finns inom flygbranschen och vilka det är, berättar professor Stefan Gössling.

2015 gick de amerikanska flygbolagen ut med ett White Paper, där man anklagade Gulfstaternas flygbolag för att ha fått väldigt många olika subventioner. De statsägda flygbolagen Qatar Airways, Etihad Airways och Emirates Airline var i fokus i detta dokument, som blev utgångspunkten för vetenskapliga arbetet kring de olika subventionerna.

– Ägarna till de här bolagen har bidragit starkt till deras snabba tillväxt, förklarar Stefan Gössling. Enligt de amerikanska flygbolagens White Paper har de har fått över 40 miljarder US-dollar i subventioner och andra statliga fördelar enbart under det senaste decenniet.

Den vetenskapliga konceptualiseringen av de olika subventionerna har fokuserat på flygbranschen i de industrialiserade länderna. Resultatet visar att det finns betydande subventioner för flygbranschen i stort, alltså för tillverkande företag inom flygområdet, för företag som arbetar med flygets infrastruktur och för flygbolagen själva.

– Subventionerna bidrar till att skapa överkapacitet för flyget. Det innebär låga priser som i sin tur skapar ökad efterfrågan och därmed genererar negativa konsekvenser för miljön.

Författarna förespråkar en granskning av subventionerna, som är oftast dolda eller svåra att genomskåda.

– Det är problematiskt om det mest miljöpåverkande transportmedlet får ekonomiskt stöd för att växa, i en situation där flyget växer med cirka 5 procent per år.

Mer information

Artikeln "Subsidies in Aviation" är publicerad i Sustainability, Volume 9, Issue 8 (augusti 2017). Artikelförfattare är: Frank Fichert, Hochschule Worms, Tyskland, Peter Forsyth, Southern Cross University, Australien, samt Stefan Gössling, Linnéuniversitetet. Artikeln i sin helhet finns här: http://www.mdpi.com/2071-1050/9/8/1295

Kontakt

Stefan Gössling, professor i turismvetenskap, telefon 070-492 26 34, mejl stefan.gossling@lnu.se
Annika Sand, pressansvarig, telefon 076-830 01 05