Micael Dahlén

Växjökonferensen – att leda för framtiden

Infokondriker, läsförstånd, skenbajsa – det var några av orden som Micael Dahlén, ekonomiprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm, lanserade vid sin öppningsföreläsning i samband med Växjökonferensen.

Det pratas mycket om vikten av läsförståelse knutet till skolvärlden, men Micael Dahlén ville istället lyfta fram ett annat ord – läsförstånd.

– Vi behöver förstå författarna bakom texterna vi matas med, ta reda på vilka det är som skriver och i vilket syfte. Ju mer vi läser och ju mer spritt och varierat vi läser, desto bättre blir vi på att förstå vad människor gör och varför.

Hur var det då med ordet skenbajsa? Jo, det finns undersökningar som visar att många på jobbet går helt legitimt på toaletten, men väl där kollar man mobilen och pausar lite – istället för att göra det alla tror man går på toaletten för att göra...

Just detta med att ta in mycket information från olika källor återkom Micael Dahlén till på olika sätt:

– Nya studier visar att vi på jobbet rör oss inom ett avstånd på nio meter. Vi går till vårt kontor eller vårt "egna" utrymme och håller oss där. I våra liv (förutom semestrar och sådant) rör vi oss inom en radie av tre kilometrar.

– Detta visar bara hur mycket i vårt liv, på arbete och fritid, som går på rutin och automatik. Vi behöver vidga våra vyer!

En infokondriker, vad är då det? Jo, vi har så mycket information, ja, vi vet egentligen allting, menade Micael Dahlén, men ändå har vi nu blivit så osäkra så vi vågar inte lita på det vi vet, eller de som har kunskapen.

Dags att omdefiniera läraruppdraget

En annan föreläsare under konferensen var Ida Karlberg Gidlund, verksamhetschef för Teach For Sweden, som finansieras av utbildningsdepartementet och samarbetar med skolor och kommuner som söker kompetens inom matematik, NO och teknik.

– Vad mamma och pappa har för utbildningsbakgrund är det som kommer avgöra hur det går i skolan, konstaterade Ida Karlberg Gidlund. Är det verkligen rimligt år 2017?

Ida Karlberg Gidlund funderade också över läraruppdraget:

– Är det inte dags att omdefiniera läraruppdraget? Att vara lärare innebär att man får kunskapa, växa och bygga morgondagen tillsammans med eleverna. Och göra det möjligt för elever som vill komma någonstans att verkligen göra det! Och säga till dem: du kan komma dit du vill om du tror på det.

Årets tema för konferensen var "Att leda mot framtidens kompetenser – mod, motivation, nyfikenhet". Växjökonferensen är en årligt återkommande skolkonferens som i år hade cirka 170 deltagare och hölls i Linnéuniversitetets lokaler.

Koneferncier var Jan Bylund
Ida Karlberg Gidlund