skolelever

40 forskare träffar 1 000 elever på 23 skolor i Kronobergs län

I september 2015 fick tusentals elever ett minne för livet när 90 astronauter besökte skolor runt om i länet. Det kallades för en outreach. Sedan dess har Mot nya höjder fortsatt att inspirera lärare och elever till ett ökat intresse för naturvetenskap, teknik och matematik genom utmaningar, utställningar och Makerverkstäder. Den 23 januari är det dags för nästa outreach – Mot nya höjder och Linnéuniversitetets första gemensamma Science Outreach. Då beger sig 40 forskare från universitetet ut till 23 grundskolor i Kronobergs län.

Dagen är ett sätt att göra elever nyfikna på livet som forskare och visa hur spännande det är att studera naturvetenskap, teknik och matematik.

I mötet delar forskarna med sig av sin vardag, sin väg från dröm till verklighet och vad de forskar om. Forskarna pratar bland annat om matematik utan tårar, förträffliga baljväxter, konstgjorda kroppsdelar, livsviktiga vitaminer, livet på havsbotten samt hur virus sprids. Det är de skolklasser som har varit mest engagerade i Mot nya höjder under hösten 2017 som får besök av en forskare.

Sedan Mot nya höjders start har även en del förskole- och lågstadieklasser engagerat sig. Några av dessa får nu besök av Carl von Linné, när han under fyra dagar träffar 330 elever på fyra skolor i fyra kommuner i ett samarbete med Älmhults kommun.

Dagen inleds på Residenset med frukost för alla forskare och Carl von Linné innan de beger sig ut till länets skolor. Media är välkomna på frukosten och att delta på skolbesöken.

Tisdagen den 23 januari

Kl. 8-9 Frukost och genomgång för de deltagande forskarna på Residenset i Växjö.

Kl. 9 Forskarna åker till skolorna. Bilarna utgår från Stortorget i Växjö.

Förmiddagen: Besök på skolor runt om i Kronobergs län (se lista nedan). Forskarnas och Carl von Linnés pass varar i cirka 60 minuter. Preliminär starttid för passen inne i Växjö är kl 9.30, för övriga orter är den kl 10.

Carl von Linné besöker förskole- och lågstadieklasser i länet den 23-26 januari. Se tider i separat lista nedan.

Mer information

Mot nya höjder vill öka elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik, samt hitta mötesplatser och former för samarbete mellan skola och näringsliv. Två mål som tillsammans är en förutsättning för Kronobergs framtida kompetensförsörjning. Mot nya höjder drivs av Region Kronoberg (huvudägare), Linnéuniversitetet och Länsstyrelsen i Kronobergs län.

Mot nya höjder:
Marcus Brunskog, projektledare, 0709-76 10 09 eller marcus.brunskog@kronoberg.se

Linnéuniversitetet:

Linnéskolan: klass 7E, 7F, 7G, 8A, 8B och 8C

Skolor som får besök av Carl von Linné den 23-26 januari

Lessebo kommun

23 januari från ca 9.30. Hackebackeskolan: förskoleklass FA och FB samt klass 1A, 1B, 2A, 2B, 3A och 3B

Ljungby kommun

24 januari kl 10.30-12.30. Vittaryds skola: klass F2 och 3-4

Markaryds kommun

24 januari kl 8.30-9.30. Markaryds skola: klass 3B

Växjö kommun