Responsive header image

Färre sökande till Linnéuniversitetet

Linnéuniversitetet minskar i antal sökande men behåller sin plats som Sverige fjärde mest sökta lärosäte.

När Antagning.se stängde ansökningen inför våren 2019 natten till den 15 oktober såg Universitets- och högskolerådet en generell minskning i landet med en procent jämfört med förra året. För Linnéuniversitetets del visar årets siffror en minskning av det totala antalet sökande med 16 procent.

Det är för tredje året i rad som antalet sökande i hela landet fortsätter minska. Enligt Universitets och högskolerådet beror den generella nedgången främst på högkonjunkturen. När det är goda tider väljer fler att jobba istället för att studera.

För Linnéuniversitetet är minskningen väntad.

- Nedgången började redan hösten 2018 och att bryta en nedåtgående trend inför vårterminen är i princip inte möjligt. De flesta som söker är personer som påbörjade studierna under hösten och väljer att fortsätta att studera. Det är alltid få helt nya sökande till en vårtermin, säger Peter Citron som är sektionschef för antagningsenheten på Linnéuniversitetet.

Linnéuniversitetet ser ändå allvarligt på de negativa siffrorna och är nu inne i en process för att bryta den nedåtgående trenden.

-Vi ser just nu över programutbudet och analyserar de faktorer som kan påverka studenters val av utbildning och lärosäte, säger Peter Citron.