Flyttstafett

Första Flyttkalaset är nu klart

Första Flyttkalaset är nu genomfört på Universitetskajen i Kalmar. Det är drygt 100 personer från institutionen för biologi och miljö som nu flyttar in i hus Vita.

Flyttkalaset inleddes med tal av rektor Peter Aronsson, kommundirektör Anette
Andersson och Linnéstudenternas representant Emma Lövgren.

– Detta är som vi ser ett attraktivt läge som alla kommer att få glädje av: studenter, anställda och hela staden. Nu manifesterar vi ett stärkt samarbete både mellan fakulteterna och med övriga samhället, sa Peter Aronsson.

– Vad stolt jag är när jag står här, fortsatte kommundirektör Anette Andersson. Det tog tio år, men nu är vi här!

– Det är ett spännande projekt som många studenter kommer att få nytta av. I Kalmar har vi saknat en naturlig plats för studenter att träffas, konstaterade Linnéstudenternas representant Emma Lövgren.

Efter talen vidtog en flyttstafett, där ett 15-tal personer i stafettform flyttade en gul flyttkartong in i hus Vita.

Vita betyder liv och i det här sammanhanget står det för livet som utforskas och beforskas. Livet som värnas, hållbarhet och ett grönt universitet.

Välkommen på Öppet hus på lördag!

På lördag den 1 september kl. 10-14 är det Öppet hus i hus Vita. Arrangörer är Kalmar kommun, P&E Fastigheter och Linnéuniversitetet. Passa på att se de nya lokalerna då!

Detta är det första flyttkalaset för Linnéuniversitetets nybygge vid Universitetskajen i Kalmar. Vid varje etapp i inflyttningen fortsätter sedan flyttkalaset och flyttstafett ända fram till den stora invigningen i januari 2021.