publik

Fullsatt när spetsforskningscenter fixade Forskarfredag

Under den nationella Forskarfredag, Sveriges mest spridda vetenskapsfestival, berättade Linnéuniversitetets spetsforskningscenter Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies för ett fullsatt Kafé de luxe i Växjö om sin forskning om medier, kommunikation och populärkultur under temat ”Fifty shades of the modern media”.

Nedervåningen i Kafé de luxe i Växjö var fullsatt när Forskarfredag drog igång vid 18-tiden i fredags; mellan 70 och 80 personer hade tagit sig dit för att lyssna på spännande och aktuell forskning inom bland annat tv-spel, serier, film, musik, och litteratur.

– Det här är första gången centret arrangerar ett Forskarfredag-event, men absolut inte den sista! Det var fantastiskt att kunna presentera vår forskning och vad vi gör inför en så stor publik, att se att det finns ett intresse för vad vi gör. Vardagen är för många präglad av mediekonsumtion, så det är viktigt att vi blir mer kritiska och medvetna mediekonsumenter, säger Anna Gutowska, postdoktor och samordnare för centrets deltagande i ForskarFredag.

Programmet bestod av åtta korta presentationer, där varje forskare hade sin egen infallsvinkel på temat. Och det gällde att vara uppmärksam – innan presentationerna drog igång delades bingobrickor, bestående av ord och bilder som kunde dyka upp i presentationerna, ut till publiken.

Före och efter presentationerna visade Cristina Pop-Tiron och Signe Kjær Jensen en videoinstallation under temat Connecting Senses, där gästerna kunde komponera musik och skapa visuella effekter med hjälp av kroppens rörelser. Efter presentationerna gästade forskare från Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies, och berättade om sin forskning kopplad till kolonialism.

man talar
The Sound of Trump: The use of music in television news programmes. Martin Knust, institutionen för musik och bild.
man talar
"Eyebrows can't lie": How to read bodily movements of television news presenters. Gilbert Ambrazaitis, institutionen för svenska språket.
man talar
Improvising 101: How to be a "repentista". Pedro Ata, institutionen för film och litteratur.
kvinna talar
No paint, no gain: Can your thesis be a graphic novel? Nafiseh Mousavi, institutionen för film och litteratur.
man talar
How theme parks and computer games create worlds of the imagination? Péter Makai, institutionen för film och litteratur.
kvinna talar
Why is Elsa singing all the time? 50 shades of Disney's Snow Queen. Signe Kjær Jensen, institutionen för film och litteratur.
kvinna talar
Mr. Darcy’s wet shirt – and why should we care? Anna Gutowska, institutionen för film och litteratur.
kvinna talar
Exploring the sensorial universe of 'Shape of You' – an intermedial analysis of Ed Sheeran’s lyric video. Kristina Sjögren, institutionen för musik och bild.
gruppbild
Gästande forskare från Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies, från vänster: Eóin Ó Cuinneagáin, Kristina Gustafsson, Amrita Ghosh, Vanessa Lee.
gruppbild
Laddade forskare innan kvällen drog igång.
kvinna talar
Leticia Vitral hälsar publiken välkommen, och berättar kort om Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies forskning.

Om Forskarfredag

Forskarfredag samordnas av föreningen Vetenskap & Allmänhet. Forskarfredag har arrangerats sedan 2006 och är en del av vetenskapsfestivalen European Researchers' Night, med aktiviteter i över 340 städer i hela Europa.