ett team presenterar

Hackathon samlade arkitekter, studenter och träbranschen för att tävla i träbyggande

Trettio personer möttes på Linnéuniversitetet för en hackathon initierad av Metsä Wood. Utmaningen var: hur kan man bygga en fastighet på en befintlig tomt i Växjö med hjälp av moduler av fanérträ? Det vinnande projektet, Box, var en innovativ men enkel lösning baserad på trämoduler och smarta kopplingar.

Open Source Wood Hackathon den 23 oktober lockade närmare trettio arkitekter, forskare, studenter och representanter från träbranschen. Under en intensiv dag fick de såväl samarbeta som tävla i att skapa innovativa träbyggnader. Evenemanget initierades av Metsä Wood och anordnades vid Linnéuniversitetet i Växjö, i samarbete med institutionerna för byggteknik och maskinteknik, innovationsmiljön Smart Housing Småland – som arbetar med byggande och boende i trä och glas – samt Växjö kommun, en av Europas ledande kommuner inom träbyggnation.

Utmaningen var att, på fem timmar i grupper om fem personer, designa en byggnad med fanérträ som huvudsakligt byggmaterial. Byggnaden skulle placeras på en befintlig tomt på Lineborgsplan i Växjö. Den skulle vara moduluppbyggd, kunna sättas ihop i fabrik och monteras på plats, vara enkel att anpassa efter användning och gärna även möjlig att flytta. Det vinnande teamet kallade sitt projekt Box, en innovativ men enkel lösning baserad på trämoduler och smarta kopplingar.

– Open Source Wood Hackathon var ännu ett bevis på styrkan i samarbete. Entusiasmen och engagemanget hos både organisatörerna och deltagarna var beundransvärda, och atmosfären under dagen var öppen och inspirerande, säger Tuukka Kyläkallio, business development manager på Metsä Wood.

– Vår strävan är att vara en kreativ part i en hållbar samhällsutveckling, så det var självklart för oss att arrangera denna hackathon. Vi har ett stort nätverk inom byggområdet via Smart Housing Småland och Växjö kommun, och samarbeten med många aktörer genom olika initiativ och projekt, säger Tobias Schauerte, lektor vid Linnéuniversitetet.

Det var tredje gången Metsä Wood arrangerade en hackathon och första gången i Sverige. Evenemanget är en del av företagets Open Source Wood-initiativ, en plattform där kunskap om hur man kan konstruera och bygga med hjälp av trämoduler delas under en Creative Commons-licens. Ordet hackathon är en sammansättning av hack och marathon, där hack ursprungligen syftar på programmering. Målet med ett hackathon är att ha en produkt eller lösning klar när evenemanget är slut.

Bildspel från dagen