Pristagaren Petter Lundborg och Magnus Henrekson, vice-ordförande i Nationalekonomiska föreningen.

Högtidlig utdelning av Assar Lindbeckmedaljen

Professor Petter Lundborg från Lunds universitet fick igår Assar Lindbeckmedaljen vid en högtidlig ceremoni i samband med att den nationella konferensen i nationalekonomi hålls vid Linnéuniversitetet.

– Jag är mycket tacksam och ärad över att få detta pris, och av att få ett sådant erkännande från dem som jag respekterar så mycket.

Medaljen delas ut till en framstående yngre svensk nationalekonom, och ska främja den nationalekonomiska forskningen i Sverige. Priset består inte bara av en medalj utan pristagaren får också 200.000 kronor. Prisutdelare var Magnus Henrekson, vice-ordförande i Nationalekonomiska Föreningen.

En annan av konferensen huvudpunkter är fredagens panelsamtal om den svenska integrationspolitiken. Där deltar några av landets främsta forskare; docent Andreas Bergh, docent Lena Hensvik, professor Mats Hammarstedt, docent Annika Sundén och professor Olof Åslund.