Responsive header image

Inspirationsdag eHälsa

Linnéuniversitetets nationella unika masterprogram inom eHälsa bjöd den 7 september in till kick-off dag. Studenter, forskare, yrkesverksamma, lokala, regionala och nationella aktörer deltog och totalt var det 50 deltagare på plats under dagen, samt att många deltog på distans.

Niklas Ammert hälsade deltagarna välkomna och menar att Kalmar är ett centrum för e-hälsa.

– Kalmar är utan tvekan ett centrum för e-hälsa. Detta är mycket glädjande och med stolthet kan vi se Linnéuniversitetet som ett nav i detta, med e-hälsoinstitutet och e-hälsomastern. E-hälsomyndighetens etablering i Kalmar säger något och detta ger ökade förutsättningar för gott samarbete, säger Niklas Ammert, vice Rektor vid Linnéuniversitetet.

En sak Niklas underströk var att området är högintressant och den sträcker sig över flera fakulteter och bidrar till nya kunskapsmiljöer.

– E-hälsomastern är unik i sin utformning, med en flervetenskaplig sammansättning och distansdistribution som möjliggör för yrkesverksamma att höja sin kompetens. Vi följer från universitetsledningen e-hälsomastern noga, både för att området är högintressant och för att se hur modellen för ett livslångt lärande i en framtidsbransch fungerar Den sträcker sig också över gränserna och skapar nya kunskapsmiljöer bland olika fakulteter.

Lena Fossdal Finnas, administratör vid eHälsoinstitutet och en av de ansvariga för dagen avslutar med att säga:

– Vi hoppas att det här blir en återkommande eHälsodag med målet att inspirera och skapa en naturlig mötesplats för studenter, forskare och yrkesverksamma inom eHälsa.

Malin Amnefelt
Malin Amnefelt, ehälsomyndigheten berättade om kartläggningen och samordningen av eHälsa i Sverige
Föregående bild Nästa bild
Niklas Ammert