Prideflagga

Program för Kalmarsund Pride 3-8 september

Den 3-8 september pågår Kalmarsund Pride. Här presenteras de aktiviteter som Linnéuniversitetet arrangerar eller deltar i.

Måndagen den 3 september, Sjöfartshögskolan sal B118
16.00-17.30 Exposing a culture of silence (In English)

Come and listen to our coordinator for equal rights, Emma Ebintra lecture on sexual harassment in an academic workplace and the results from the report on sexual harassments at Linnaeus University.

Tisdagen den 4 september, Kallskänken, Kalmar
17.30-19.00 Smak för vetenskap – HBTQ-personer på arbetsplats- och bostadsmarknaden

Välkommen till Linnéuniversitetets forskarpub på Kallskänken. Lär dig något nytt och spännande i en avslappnad miljö. Kvällen bjuder på samtal med Mats Hammarstedt, professor i nationalekonomi, om HBTQ-personer på arbetsplats- och bostadsmarknaden - vad säger forskning?

Onsdagen den 5 september, Sjöfartshögskolan sal B129
17.00-19.30 Love is not a cake (In English)

A lecture about ice-cream, ethical non-monogamy, responsibility and freedom. Receive knowledge, wisdom and tips about polyamory to gain courage for sharing love with more than one. Jon Widén and Ronja Håkansson talk about polyamory based on their own experiences.

Torsdagen den 6 september, Hörsalen i Falken, Kalmar
16.00-18.30 Movie: A fantastic woman (Spanish/Swedish)

1h 40 min, Drama, from 2017. Se den Oscars-vinnande chilenska filmen av regissören Sebastián Lelio om Marianas, en transkvinna som arbetar som servitris och nattklubbssångerska, upplevelser efter hennes äldre pojkväns död. Fri entré och gratis popcorn.

Lördagen den 8 september, Elevatorkajen, Kalmar
Prideparad!

Vi går samlat i paraden för allas lika rättigheter och möjligheter. Alla är välkomna att delta! Tävla om att bli Linnéuniversitetets bästa studentekipage och vinn en skattkista!

12.00 Vi samlas vid Elevatorkajen.
12.45 Bästa studentekipaget vinner en skattkista!
13.00 Prideparad!

27 augusti–9 september, UB, Kalmar/Växjö
Prideutställning på Universitetsbiblioteket

För att du ska kunna fördjupa dig i HBTQ ställer UB ut ett urval av nya och gamla böcker inom ämnet. Några av dem kommer från RFSL:s bibliotek som vi har övertagit delar av. I Växjö finns den vid informationsdisken
och i Kalmar i entrén. Du kan så klart även låna böcker inom HBTQ-området.

Mer information om Kalmarsund Pride finns här.