Månadens alumn: Jonatan Rosdahl
I maj möter du Jonatan Rosdahl. Direkt efter examen startade han sitt första företag med fokus på e-handel. Idag driver han bolagen Decisive Beachwear och Blvckout och trivs i rollen som entreprenör.
Namn: Jonatan Rosdahl
Nuvarande arbete och ort: Grundare och VD för både Decisive Beachwear och Blvckout i Malmö.
Vad pluggade du vid Linnéuniversitetet och när tog du din examen?
– Jag läste civilekonomprogrammet med inriktning nationalekonomi och tog examen på våren 2015.
Inom vilket yrkesområde jobbar du idag?
– Båda mina företag är inom modeindustrin men jag tenderar att jobba mer i linje med e-handelsindustrin vad gäller företagsmodell och struktur. Min första entreprenöriella satsning var med Blvckout som jag startade upp direkt efter examen. Efter det utforskade jag nya marknader och grundade mitt andra företag; Decisive Beachwear.
Vad är det roligaste med ditt jobb och vad är de största utmaningarna?
– Det bästa med den här typen av jobb inom e-handel är det faktum att mina produkter når kunder i 44 olika länder över hela världen. Det är fantastiskt hur många som tycker om och är nöjda med de strandkläder, armband och andra accessoarer som mina företag erbjuder. Jag får dock även tacklas med en del utmaningar i den här industrin. Framförallt så är det en hård konkurrens i modeindustrin och en ännu hårdare konkurrens inom e-handel. Jag måste hela tiden försöka vara innovativ och prova nya saker, även när det finns en risk att misslyckas. Att våga ta risker är nödvändigt för att kunna lyckas.
Hur etablerade du din karriär efter dina studier vid Linnéuniversitetet?
– Som jag tidigare nämnde så grundade jag Blvckout direkt efter min examen. Jag kan precisera min introduktion till e-handel till sommaren efter min examen, då jag ställde upp och drev en väns företag. Min vän, som hade varit på praktik i London, behövde någon som kunde sköta hans företag några månader för att hålla det flytande. Eftersom jag inte hade lyckats landa någon lämplig praktikplats ställde jag upp och skötte såväl det praktiska som ledningen av företaget under några månaders tid. Den erfarenheten gjorde ett så starkt intryck på mig att när det var dags för mig att fortsätta mina studier och skriva min uppsats så var jag helt övertygad om att det var just e-handel jag ville syssla med efter studierna. Blvckout blev till efter att jag hade fått vetskap om de här armbanden, något som jag trodde skulle vara en bra idé för marknaden och som fick mig att tänka ”Hey, vet du vad, jag kan fixa det här!” Så jag beställde runt 750 armband och tog det vidare därifrån. Efter att ha jobbat med min väns företag året innan så hade jag redan erfarenhet av marknadsföring på webben och näthandel, och kombinerat med de färdigheter jag fått från mina studier vid Linnéuniversitetet så kunde jag bygga vidare på det.
Hur såg ditt studentliv ut vid Linnéuniversitetet?
– Mina studier var helt förlagda till Växjö campus och jag tyckte det var fantastiskt. Som student var jag väldigt engagerad i studentsamhället och jobbade inom olika råd och klubbar. Ett tag satt jag även i styrelsen för ekonomihögskolans studentförening (EHVS) och studentklubben Sivans. Under två terminer var jag ordförande för EHVS sociala utskott och under en termin var jag ekonomiansvarig för Sivans. Utöver de krävande studierna så minns jag min tid vid Linnéuniversitetet som en fantastisk tid.
Hur kom du i kontakt med arbetsmarknaden under din studietid?
– Även om jag har gjort praktik vid sidan av studierna så tror jag att den erfarenhet som jag fick av att driva min väns företag under en sommar är det som har visat sig vara allra mest värdefullt. Jag gjorde dock även en djupgående studie för min uppsats tillsammans med Tillväxtanalys, en liten statlig byrå från norra Sverige som jag kom i kontakt med genom min handledare på Linnéuniversitetet.
Vad har du fått med dig tack vare dina studier? Finns det något särskilt som du känner att du har kunnat göra tack vare din utbildning?
– Min allra mest minnesvärda upplevelse under min tid som student vid Linnéuniversitetet var den termin jag tillbringade i Bangkok under min tredje termin. Det var under höstterminen 2013 och det var väldigt tydligt att Linnéuniversitetet tyckte det var viktigt att studenter tar chansen att förlägga någon del av sin utbildning utomlands.
Vad har du för relation till Linnéuniversitetet idag?
– De senaste åren har jag tyvärr inte haft möjlighet att hålla kontakten med de personer jag känner vid Linnéuniversitetet, men de alumnintervjuer som genomförts senaste tiden har fått mig att bli mer intresserad av att fortsätta vara involverad. I framtiden tänker jag mig att det kunde vara intressant att ta emot en student från Linnéuniversitetet som praktikant i något av mina båda företag.
Finns det något ytterligare du skulle vilja dela med dig av till våra läsare?
– Oroa dig inte över att du inte har koll på allting. Det är fascinerande hur mycket det finns att lära sig om varje satsning eller idé man kommer på. Till en början hade jag inte ens koll på att e-handel var en så stor grej i förhållande till vanliga fysiska butiker. När jag började göra efterforskningar inom området och utvecklade min affärsstrategi lärde jag mig precis hur jag skulle gå tillväga för att mina produkter skulle sälja bra, hur jag skulle marknadsföra mina företag och vilka marknader jag skulle fokusera på. Jag hade inledningsvis ingen aning om att Storbritannien skulle visa sig bli min största marknad. Oavsett om du får din inspiration till en idé genom dina studier, från en praktikplats, eller av en erfarenhet utomlands, försök att alltid satsa på det okända. Du måste komma till insikt med att det är helt ok att inte veta för det är på viset man lär sig.
Har du några karriärtips att dela med dig av?
- Våga kasta dig ut i det okända, men var inte naiv gällande din produkt, affärsmodell eller marknaden.
- Var inte rädd för att testa nya idéer men lyssna till råd från vänner och familj innan du satsar allt på ett kort. Testa, men var smart.
- Om du är intresserad av e-handel, testa först allting preliminärt i en mindre skala.