Sara Lukins Segerstrom

Månadens alumn: Sara Lukins Segerstrom

Här möter du månadens alumn Sara Lukins Segerstrom. Direkt efter sin lärarexamen flyttade hon till London för att vidga sina vyer. Idag undervisar hon i matematik på en privatskola. Hon är också chef för skolans matematikavdelning.

Namn: Sara Lukins Segerstrom
Nuvarande jobb och ort: Mattelärare på en privatskola i London (åldrarna 11–18 år).

Vad läste du vid Linnéuniversitetet och när tog du din examen?

– Jag läste lärarutbildningen. Jag började plugga 2001 och tog min examen i januari 2006. Jag tog en paus i mina studier innan jag var färdig och undervisade i matematik på gymnasienivå innan jag sedan fullbordade mina studier med inriktning matematik, svenska språket och musik.

Inom vilket yrkesområde jobbar du idag?

– Jag jobbar på en skola, så inom utbildningssektorn. Man skulle också kunna säga att jag jobbar med barns utveckling.

Vad är det bästa med ditt jobb och vad är de största utmaningarna?

– Det allra roligaste är den dagliga interaktionen med mina elever, med deras föräldrar och med mina kollegor. Ingen dag är den andra lik och det blir aldrig det minsta tråkigt. Mitt jobb är generellt väldigt givande. I takt med att jag utvecklas som lärare blir jobbet allt mer komplext och man lär sig ny saker hela tiden. Det finns mycket utrymme i jobbet för personlig utveckling och att lära sig nya saker. En utmaning är den press man känner att alltid prestera. Det är svårt att nöja sig och tänka; ”jag har gjort mitt bästa, det här blir bra nog”. Det är viktigt att inse att man inte kan göra allting hela tiden.

Hur etablerade du din karriär efter att du hade fullföljt dina studier vid Linnéuniversitetet?

 – Efter att jag hade tagit min examen vid Linnéuniversitetet flyttade jag till London 2006 för att jobba som barnsköterska i ett år, men det slutade med att jag blev kvar då jag byggde upp rutiner där och trivdes väldigt bra. Efter att ha jobbat som barnsköterska i tre år så jobbade jag ett tag som lärarassistent. Därefter bestämde jag mig för att gå en kurs för att få tillstånd att undervisa i England. När jag var klar med detta började jag jobba på den privatskola där jag jobbar som mattelärare än idag. På skolan har jag fått möjlighet at prova på olika roller och genom åren har jag varit chef för PSHE-avdelningen (utbildning inom hälsa, sociala frågor, ekonomi och personlig utveckling), klassföreståndare för årskurs 9 och, sedan september förra året, chef för skolans matematikavdelning.

Hur var ditt studentliv under tiden på Linnéuniversitetet?

– Jag tyckte om studentlivet. Jag bodde i en studentkorridor och pluggade i Kalmar. Jag hade många vänner och min syster, som också pluggade vid universitetet, hade redan kommit väl tillrätta när jag flyttade dit. På min fritid tränade jag i ett fotbollslag.

På vilket sätt kom du i kontakt med arbetsmarknaden under din studietid?

– Vi fick möjlighet göra praktik vid minst två olika tillfällen. Det hade dock varit roligt att få göra ännu mer praktik.

Vad känner du att du har fått med dig tack vare dina studier? Finns det något särskilt du har kunnat göra tack vare din utbildning?

– Jag lärde mig mycket genom mina studier som jag nu har användning av i min karriär och min framtida utveckling.

Vad har du för relation till Linnéuniversitetet idag?

– Jag ser fram emot att komma i kontakt matematikdidaktiken i Sverige. Jag inväntar just nu svar från Linnéuniversitetet. Jag har hunnit med en hel del sedan jag tog examen och känner att det vore kul att få dela med mig av mina erfarenheter till nuvarande studenter.

Finns det något annat som du skulle vilja dela med dig av till våra läsare?

– Jag kan verkligen rekommendera att bo och jobba utomlands; det har gett mig möjlighet att lära mig en massa nya saker och vidgat mina vyer.   

Har du några karriärtips?

  1. Ditt jobb tar upp en stor del av ditt liv, se till att hitta något som du tycker är roligt och stimulerande!
  2. Vad du än väljer att göra, gör det bra och med stolthet.
  3. Tänk inte att saker och ting inte går att förändra och att allt alltid kommer att fortsätta vara som det är – säg vad du tycker för att få till stånd förändring på din arbetsplats om det är någonting du tror på!
  4. Var öppen för att prova nya saker och fortsätt alltid ta in ny kunskap. Stagnation är sällan något positivt.