Mollie Minott ihop med studenterna Maja, Simon och Johanna

Musikproduktionsstudenter samarbetar med Mollie Minott

Mollie Minott (2:a i Idol 2014) deltar i projektet Talent coach, som drivs av Länsmusiken, Regionförbundet i Kalmar län och Tillväxtverket. Genom sin coach Bo Nikolausson fick hon kontakt med Patrik Ahlm som är programansvarig för musikproduktionsprogrammet vid Linnéuniversitetet. Mollie bokade in ett möte med studenterna på programmet för att se om det fanns något intresse att skriva låtar till henne, och det fanns det!

För Mollie var det skönt att hitta låtskrivare på nära håll, och inte alltid behöva åka upp till Stockholm för att skriva och spela in låtar. Under en och en halv vecka var hon på plats och jobbade med två olika studentgrupper per dag.

För studenterna är det världens chans att få erfarenhet av ett skarpt projekt.
– det är kul att få jobba i ett så pass skarpt läge med en artist utifrån, och att hon också är med på plats så att man får direktkontakt med henne gör jättemycket! säger Johanna Carell.

– Det är också bra att vi får möjlighet att testa att jobba i olika studentgrupper, med studenter som har olika inriktningar på utbildningen och som går i olika årskurser. Det lär vi oss jättemycket av, fortsätter Maja Lönnehed.

Har det blivit några hits då?
– Ja! säger Mollie, det har blivit några riktigt bra låtar som jag är riktigt nöjd med och jag vet redan vilken som ska bli min nästa singel! Jag är så imponerad av studenterna här. Innan vi startade så visste jag ju inte riktigt vilken kvalitet det skulle vara, men alla grupper har varit så bra och det har kommit fram flera riktigt bra låtar.

Mollie Minotts första singel, som är skriven ihop med musikproduktionsstudenter, släpps den 13 april!

Mollie tillsammans med studenterna i studion