Epic

Teknik och innovation i centrum när Epic invigdes

Under tisdagen invigdes hus Epic på campus i Växjö. Namnet Epic står för entreprenörskap, produktion, innovation och kommunikation. Invigningen gick i teknikens och innovationens tecken, till exempel hälsades gästerna välkomna av roboten David.

– Idag är en milstolpe. Det är åtta-nio år sedan vi började prata om detta, och nu har Epic blivit verklighet. Samtidigt är det nu det verkliga arbetet börjar, förklarade Jörgen Sjöstrand, styrelseordförande i Teknikens Hus i Växjö/Epic.

Visionen kring Epic handlar om att kunna förse företag i regionen med den tekniska kompetens de behöver, och att man ska vara en kunskaps- och samverkansnod för näringsliv, akademi och gymnasieskola.

– Epic står för kunskapsöverföring, menade Linnéuniversitetets rektor Peter Aronsson. Från grundskolans spirande teknikintresse till universitetet där man utvecklar kunskapen och vidare ut i livet och samhället där man använder kunskapen man tillägnat sig. Teknik är inte ett ämne som står för sig självt, det hänger tätt ihop med till exempel språk, ledarskap och ekonomi.

– Det här huset ska inte vara unikt, fortsatte Peter Aronsson. Det ska vara det första huset i sitt slag.

Dagen startade med en inspirerande föreläsning av Sofie Lindblom, VD för Ideation360, tidigare Global Innovation Manager på Spotify och en av Sveriges 100 mäktigaste kvinnor. Hon berättade om sin resa och sina erfarenheter som entreprenör och innovatör från 6 års ålder fram tills idag.

– Entreprenör är människan, den man är. Innovation är det man gör, förklarade hon.

Själva invigningsceremonin bestod i att knyta band – studenten Ebba Bergström såg till att Jörgen Sjöstrand, föreningen Teknikens hus, Olle Sandahl, Videum AB, Peter Aronsson, Linnéuniversitetet, Anna Tenje, Växjö kommun och Stefan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren, knöt band till varandra.

Som avslutning bjöds gästerna på en rundvandring i lokalerna, där de fick se den allra senaste tekniken från tillverkningsindustrin, i form av det fyrtiotal maskiner som speglar den moderna industrin som finns i lokalen. De fick även möjlighet att provköra några av dem.

Bakom satsningen på Epic står GoTech, Sydsvenska handelskammaren, Växjö kommun och Linnéuniversitetet.

Vill du också se vad Epic kan erbjuda?

Du är varmt välkommen på Öppet Hus i Epic på torsdag den 23 augusti och fredag den 24 augusti kl. 13-16.