Forskaren Magnus Paulsson på besök i Åryd skola 2018

30 forskare träffar 1 000 elever på 23 skolor i Kronobergs län

2015 fick tusentals elever ett minne för livet när 90 astronauter besökte skolor runt om i länet. Det kallades för en outreach. Sedan dess har Mot nya höjder fortsatt inspirera lärare och elever i grundskolan till ett ökat intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Den 17 januari är det dags för årets science outreach, då 30 forskare i dessa ämnen från Linnéuniversitetet beger sig ut till 23 grundskolor i Kronobergs län.

Dagen är ett sätt att göra elever nyfikna på livet som forskare och visa hur spännande det är att studera naturvetenskap, teknik och matematik.

I mötet delar forskarna med sig av sin vardag, sin väg från dröm till verklighet och vad de forskar om. Forskarna pratar bland annat om framtidens glas, varför byggnader inte trillar ihop, vilka skogar barna Hedenhös växte upp i, ångpanneexplosioner och skogsbad. Det är de skolklasser som har varit mest engagerade i Mot nya höjder under hösten 2018 som får besök av en forskare.

Dagen inleds på Residenset i Växjö med frukost för alla forskare, innan de beger sig ut till länets skolor. Media är välkomna på frukosten och att delta på skolbesöken.

Mer information

Maker Tour – Mot nya höjder vill öka elevers intresse för naturvetenskap, teknik och matematik, samt hitta mötesplatser och former för samarbete mellan skola och näringsliv. Två mål som tillsammans är en förutsättning för Kronobergs framtida kompetensförsörjning. Maker Tour – Mot nya höjder ägs av Region Kronoberg och Tekniska museet och drivs tillsammans med Linnéuniversietet, Länsstyrelsen Kronoberg och 2047 Science Center i Gävleborg.

Mot nya höjder:
Marcus Brunskog, projektledare, 0709-76 10 09 eller marcus.brunskog@kronoberg.se

Linnéuniversitetet:
Katrin Lindwall, skolkontakt, 0470-70 89 33 eller katrin.lindwall@lnu.se

Skolor som får besök

Alvesta kommun

Prästängsskolan, Vislandaskolan, Allbo Lärcenter, Grönkullaskolan

Lessebo kommun

Kvarndammskolan

Ljungby kommun

Hamneda skola, Lidhultsskolan, Vittarydskolan, Hjortsbergaskolan

Markaryds kommun