Barn sjunger på scen

Femteklass från Älmhult glänste när Barnkonventionen 30 år firades på ABBA The Museum

Klass 5 från Gemöskolan i Älmhult uppträdde under firandet av Barnkonventionen 30 år på ABBA The Museum. Skolklassen deltar i skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream som drivs av Linnéuniversitetet och de har utmanats att skriva en ny vers till ABBA:s låt I Have A Dream. Av cirka 100 bidrag drog de längsta strået.

Den 20 november firade barnkonventionen 30 år och det uppmärksammades med en jubileumskväll på ABBA The Museum där UNICEF Sverige och ABBA The Museum stod som värdar.

Barn i studio
Efter att ha åkt från Älmhult med buss fick femteklassen en guidad visning på ABBA The Museum och även sjunga tillsammans med artisten Oscar Stembridge i den gamla Polarstudion.
Åsa Lindhagen
Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen

Sedan var det dags för jubileumsfirande där bl.a. jämställdhetsminister Åsa Lindhagen pratade om barnkonventionen som nästa år blir svensk lag. Hon pratade om alla barns rätt att växa upp i trygghet, alla barns rätt att uttrycka sig och att bli lyssnade på samt att ifall barn far illa måste barns grundläggande rättigheter gå före föräldrars rätt att bestämma. Även nya generelsekreteraren på UNICEF Sverige samt alumn vid Linnéuniversitetet Pernilla Baralt, pratade om varför barnkonventionen är så viktig för alla barn både i Sverige och runt om i hela världen. Caroline Fagerlind, museichef vid ABBA The Museum medverkade också, och berättade bland annat om museets engagemang i projektet Make Music Matter. Linnéuniversitetet representerades på scenen av rektor Peter Aronsson och Göran Nikolausson. Mark Levengood, som är UNICEF-ambassadör lotsade gästerna genom programmet.

Björn Ulvaeus, Oscar Stembridge och Mark Levengood
– Jag har ju blivit hedersdoktor vid Linnéuniversitetet, det måste man väl få skryta med, sa Björn Ulvaeus och fick varma applåder. Han pratade om musikens förmåga att överskrida alla gränser och om barns fantastiska kreativa förmåga. Han berättade även hur ABBA 1979 först kom i kontakt med UNICEF genom en välgörenhetsgala där gruppen skänkte sina royalties för låten Chiquitita till organisationen, något som dragit in många miljoner till verksamheten genom åren.
Gruppbild
Göran Nikolausson, projektledare för Make Music Matter!, Caroline Fagerlind, VD ABBA The Museum, Pernilla Baralt, generalsekreterare UNICEF Sverige, Peter Aronsson, rektor Linnéuniversitetet, Mark Levengood, UNICEF-ambassadör.

Skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream är ett unikt samarbete mellan ABBA The Museum och Make Music Matter! – ett projekt av Linnéuniversitetet i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), den digitala musiktjänsten Soundtrap och Academy of Music and Business. Projektet handlar om musik, drömmar, entreprenörskap, kreativitet och digitalisering, samtidigt som det har stort fokus på medmänsklighet och barnens rättigheter. Genom samarbetet med ABBA The Museum behandlas en betydelsefull del av svensk musikhistoria i popsagan ABBA inom ramen för projektet. Skolprojektet startade i september 2019 och pågår under hela 2020. De skolor som deltar i projektet har tillgång till en webbportal med lektionsmaterial, lärarhandledningar, filmer, digitala verktyg med mera.