Två personer som klipper av ett band.

Högtidligt flyttkalas i hus Forma

Under torsdagen var det högtidligt flyttkalas när Ekonomihögskolan i Kalmar flyttade in i hus Forma. I och med Ekonomihögskolans flytt finns nu alla Kalmarstudenter samlade i de nya lokalerna på universitetskajen.

Hus Forma var tidigare en del av byggnaden Kocken. Inför Ekonomihögskolans flytt har byggnaden byggts om och renoverats invändigt.

– Det känns väldigt bra att flytta in här. På utsidan ser bygganden likadan ut som tidigare, men på insidan är det en stor förändring. Jag har redan märkt att det är mycket studenter i vår entré, och så hoppas jag att det alltid kommer vara, säger Helén Anderson, dekan på Ekonomihögskolan.

Tal, tårta och teater

Flyttkalaset inleddes utanför Forma med tal av prorektor Catherine Legrand. Sen var det dags att klippa det gula bandet och inviga byggnaden. Uppgiften gick till Matilda Sjölin Skog och Jens Pålsson, vice ordförande respektive ordförande i studentföreningen Kalmar Ess. Efter det fortsatte programmet inomhus med tal av Helén Anderson, sång av Ekonomihögskolans för tillfället ihopsatta personalkör, underhållning från Byteatern och så klart tårta. Formad som Forma.

Personer som lyssnar på ett tal
Prorektor Catherine Legrand håller tal och välkomnar in i hus Forma.
Person som håller tal
Prorektor Catherine Legrand och konferencier Kattis Ellborg.
Föregående bild Nästa bild
Två personer som klipper av ett band
Matilda Sjölin Skog och Jens Pålsson, vice ordförande respektive ordförande i studentföreningen Kalmar Ess. Till vänster flyttkoordinator Helena Mallin.
Två skådespelare
"Rör-sång" med Byteatern.
Person framför konsverk
Konstnären Hanna Hansdotter och hennes konstverk "Lost in the crystal maze", som finns i trapphuset på hus Forma.
Föregående bild Nästa bild
Två personer klipper av ett band
Hanna Hansdotter och Anna Karlsson, ordförande i Kalmar Handlande Borgares Donationsfond, inviger konstverket "Lost in the crystal maze ".
En byggnad
Hus Forma – samma utsida som förut, men ny insida.
Föregående bild Nästa bild
Två personer som äter tårta
Helén Anderson, dekan på Ekonomihögskolan, och Peter Backman, en av två flyttkoordinatorer, tillsammans med den specialdesignade tårtan.

"Vilse i kristall-labyrinten"

Under flyttkalaset invigdes också konstverket "Lost in the crystal maze" av konstnären Hanna Hansdotter. Konstverket finns i trapphuset i Forma och är en donation från stiftelsen Kalmar Handlande-Borgares Donationsfond.

– "Lost in the crystal maze" kan man översätta till ”Vilse i kristall-labyrinten”. Jag ville att det skulle spegla känslan när man är under utbildning, och kanske känner sig lite förvirrad och vilse. Tanken är att de här långa armarna är snurrade in i varandra, och så kommer glaset som kokonger och stopp-punkter, säger Hanna Hansdotter.

Sista etappen klar hösten 2020

I och med invigningen av hus Forma är två av tre byggetapper avklarade på universitetskajen. Den sista etappen innefattar hus Stella (Universitetsbiblioteket och Infocenter) och hus Culmen (förvaltningen och undervisningssalar), som beräknas stå klara under höstterminen 2020.