Design Region Sweden

Lyckad konferens med Design Region Sweden i Pukeberg

Måndagen och tisdagen har Lidlab i Pukeberg stått som värdar för föreningen Design Region Swedens konferens. Dagarna har bland annat bjudit på föredrag, kulturvandring och kreativa samtal.

Föreningen Design Region Sweden genomför varje år 2 aktiviteter tillsammans med medlemmarna och denna våren stod Linnéuniversitetet/Linnaeus Innovation Design Lab tillsammans med Designarkivet, Emmaboda och Nybro kommuner för arrangemanget – en spännande lunch till lunchkonferens. 27 medlemmar deltog tillsammans med ett antal inbjudna regionala personer för att berätta, utbyta erfarenheter och diskutera framtida möjligheter och lösningar på temat Plats Innovation Design.

Efter sopplunch började konferensen med att Nybro kommunstyrelses ordförande Christina Davidsson hälsade alla välkomna och berättade om Nybro och regionen. Christer Ericsson, ordförande i Design Region Sweden, fortsatte sedan med att presentera nya medlemmar samt berätta om föreningens verksamhet och framtidsplaner. Gunnel Svensson, vd och ägare av belysningsföretaget Bsweden inspirerade åhörarna med sin berättelse om att vara designer och lyckas nå ut på världsmarknaden.

Eftermiddagen i Pukeberg byggde på att se Pukeberg som en attraktiv plats/miljö där kreativitet, kultur och entreprenörskap i samverkan kan utvecklas. Deltagarna delades in i grupper och fick en rundtur i Pukeberg med besök på Designarkivet, Ellen Ehks verkstad, Hemslöjden, Riksglasskolan och belysningsföretaget Zero. Grupperna fick med sig solglasögon med olika perspektiv som de skulle betrakta världen ur. Efter rundvandringen fick grupperna diskutera och redovisa sina idéer. Efter en session med speed dating avgick bussen till Boda Glass Factory för en aktiv kväll i glasets tecken.

Konferensen andra dag bjöd på årsmöte för Design Region Sweden samt en rundvisning i Linnéuniversitetets nya lokaler vid Universitetskajen i Kalmar. Dagen avslutades med kreativa samtal i små grupper innan lunch och hemfärd.

Ellen Ehk
Konstnären Ellen Ehk visade sina verk och sin verkstad.
Riksglasskolan
Deltagarna fick även se studenterna vid Riksglasskolan arbeta,
Hemslöjden
Hemslöjden berättade om sin verksamhet
Zero
Belysningsföretaget Zero visade sin verksamhet
Designarkivet
Deltagarna fick en guidad visning på Designarkivet där mängder av material, skisser och verk av olika designers sparas.