teleskopet som användes för upptäckten

Ny upptäckt om strålning från universums största explosioner

När en stjärna kollapsar till ett svart hål frigörs enorma mängder energi som strålar ut i rymden. Hittills har forskarna utgått från att den mest energirika strålningen upphör inom några sekunder eller minuter. Nu visar mätningar från ett internationellt forskarlag, där forskare från Linnéuniversitetet medverkar, att den fortfarande kan observeras efter uppemot tio timmar.

De största explosioner vi känner till i universum uppstår när en stjärna kollapsar till ett svart hål. Forskarna kallar den typen av explosion för en gammablixt, och en viss form av energi som strålar ut från explosionen för gammastrålning.

Länge har forskarna trott att strålningen med högst energi bara kan observeras inom loppet av några sekunder eller minuter. Men en natt i juli förra året fångade ett H.E.S.S.-teleskop i Namibia upp sådan strålning omkring tio timmar efter en explosion. Detta kan det internationella forskarlag som arbetar med teleskopen nu slå fast efter att ha diskuterat och analyserat mätningarna.

– Den här upptäckten banar väg för helt nya möjligheter att observera strålning från gammablixtar. I förlängningen gör det att vi kommer att kunna förstå ännu mer om gammablixtar och gammastrålning, och om universum i stort, säger Yvonne Becherini, astropartikelfysiker vid Linnéuniversitetet och en av forskarna bakom den nya upptäckten.

För att forskare ska kunna observera strålningen måste det vara en klar och molnfri natt, och gammablixtens position på himlen måste synas från Namibia. Det betyder att väderförhållanden inte alltid är optimala precis efter att en gammablixt har inträffat, och att de istället kan uppstå i ett senare skede.

– Vi visste att en explosion hade inträffat, men först efter tio timmar kunde vi undersöka den delen av universum. När det visade sig att vi kunde observera strålning vid det laget trodde vi inte det kunde vara sant, säger Yvonne.

I det internationella forskarlaget bakom upptäckten medverkar, förutom Yvonne Becherini, även astropartikelfysikern Michael Punch och doktoranderna Tomas Bylund och Mohanraj Senniappan från Linnéuniversitetet.

Foto

MPIK/ Christian Föhr (bilden publicerad med tillstånd från fotografen).

Mer information