Nyfikenheten var stor när forskare mötte skolelever
”Vad är detta?”, frågar Bengt Magnusson och visar en bild på en ljus, långsmal byggnad. En rad händer åker upp i luften. Stationen i Älmhult, blir det initierade svaret. ”Hur gammal är stationen då?” Det gissas på 40 år och 50 år, men det rätta svaret är 140 år. En flicka sträcker energiskt upp sin hand och klarlägger: ”Fast dom har renoverat den!”
Därmed är lektionen igång och ingen behöver tveka över om man får ställa frågor. För det får man. Gärna. Och det gör eleverna i klass 4c på Klöxhultsskolan i Älmhult. Flitigt. För de är nyfikna, och det är just vad Bengt Magnussons besök går ut på – att väcka deras intresse för naturvetenskap och teknik.
Han pratar om olika typer av byggnader: slott, kanaler, eiffeltorn ... Om vilka yrken som behövs när man ska projektera och bygga någonting. Om byggmaterial som trä, betong, tegel och stål. Och 4c låter sig inte luras – man kan tycka att alla IKEA-varuhus ser likadana ut nuförtiden, men de ser direkt att IKEA-varuhuset han visar på bild inte är det i Älmhult.
Bengt Magnusson är forskare inom ämnet byggteknik. Han är en av ett 30-tal forskare från Linnéuniversitetet som är ute och möter 1 200 elever i årskurs 4-8 i 23 skolor runt om i Kronobergs län, under rubriken Science outreach – att nå ut med forskning. Besöken är en belöning för goda insatser av dessa klasser inom Maker tour – Mot nya höjder, en gemensam satsning av Region Kronoberg, Linnéuniversitetet, Länsstyrelsen Kronoberg och Tekniska museet för att öka elevers (och lärares) intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.
Mikroskopiska monster
Helena Vandesande, doktorand i virologi, besöker 6abc på Östra Lugnets skola i Växjö och pratar om mikroskopiska monster som vi inte kan se: bakterier, virus och annat. Hon låter eleverna odla sina egna bakterie- och mögelkolonier från vilken yta som helst som de är nyfikna på – skolbänkar, mobiler, till och med inuti sina egna näsor. Petriskålarna med odlingarna lämnar hon kvar.
– De älskade att experimentera, några sprang till och med ut och topsade en toalettsits! Kanske blir de inte lika glada när de ser hur många bakterier som lever på vardagliga saker som dörrhandtaget till klassrummet. Jag är säker på att de börjar börja tvätta händerna mycket mer efter det här!
– Det fanns stor potential i klassrummet: några frågade mycket insiktsfulla frågor och berörde ämnen jag inte förväntade mig att sjätteklassare skulle vara intresserade av. De reflekterar kritiskt över vad de läser, ifrågasätter allt och formar sina egna åsikter. Jag hoppas de uppmuntras att fortsätta göra det genom hela livet!
Märkliga fiskar och parasiter
I Vederslöv berättar Andreas Svensson, docent i evolutionär ekologi, om märkliga fiskar och parasiter för en entusiastisk fjärdeklass. Eleverna ser med skräckblandad förtjusning ett videoklipp på hur bandmasken Schistocephalus solidus kryper ut ur en smittad spigg. De får lära sig att clownfisken kan byta kön om den ledande honan i gruppen dör och får svar på sina frågor om allt från den giftigaste fisken till om Andreas har dykt med någon haj.
– Jag blev överraskad av att eleverna hade så många frågor. Vi hade kunnat hålla på mycket längre men jag vill ju inte stå i vägen för deras skolgång, sa Andreas efter det lyckade besöket.
Inspirerad och hoppfull
Bengt Magnusson berättar hur han som barn var nyfiken på världen, undrade över saker som hände och funderade på varför saker ser ut som de gör. Just nyfikenhet var det som en gång fick honom själv att bli forskare. Odla era intressen, uppmanar han.
Och budskapet för Science outreach-dagen går fram, visar en förälders kommentar på Instagram: En forskare var i min dotters klass o hon var sååå lycklig! Hon går i femman o kom hem o sa: Han sa att jag kan bli precis vad jag drömmer om! Hon blev så inspirerad o hoppfull och lärde sig massa nytt – TACK för inspirationen våra barn får ❤️