Nyheter för personal i fritidshem
Fritidshemmets uppdrag har förändrats genom de senaste årens reformer och uppdaterade styrdokument. Det innebär att fritidshemmets lärandeuppdrag har förtydligats och att planering och uppföljning av undervisningen på fritidshemmet hamnat i fokus.
Sedan 2015 har Linnéuniversitetet ett nätverk för lärare i fritidshem/fritidspedagoger. På den senaste träffen, den 28 maj, deltog ett 50-tal personer från regionen. Intresset för nätverket har ökat de senaste åren och mellan de fysiska träffarna håller nätverket kontakt via en grupp på Facebook.
Bodil Jullesson är ledare för nätverket, men hon betonar vikten av att alla deltar aktivt och delar med sig av sina erfarenheter och områden som behöver diskuteras.
Mer information om nätverket
Krav på legitimation i fritidshemmet från och med den 1 juli 2019
Linnéuniversitetet har följt den nationella utvecklingen som nu leder fram till krav på legitimation från och med en 1 juli. Det pågår även en nationell fritidshemsutredning som ska kartlägga och analysera vilka förbättringsområden som finns i fritidshemmet och föreslå åtgärder som kan öka kvaliteten och stärka fritidshemmets uppdrag. Utredningens referensgrupp, där ett tjugotal forskare ingår, har haft sitt första möte där aktuella problemställningar som rör fritidshemmet lyftes. Helena Ackesjö och Marianne Dahl, Linnéuniversitetet, ingår i referensgruppen.
Mer information om fritidshemsutredningen
Mer information om krav på legitimation i fritidshemmet
Kurser/utbildningar för personal som arbetar i fritidshemmet
Det finns flera kurser på Linnéuniversitetet som kan vara intressanta för personal i fritidshemmet. Vi vill exempelvis tipsa om kursen nedan som går på halvfart med start vecka 36. Kursen vänder sig till utbildade och verksamma förskollärare/lärare i fritidshem med funktioner som förstelärare, arbetslagsledare, biträdande rektor. Kursen erbjuder den studerande verktyg för att förstå och utveckla arbetsgruppens sociala dynamik och leda pedagogisk verksamhetsutveckling.
Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling, 15
högskolepoäng
Kursen nedan ges både i Kalmar och i Växjö. Kursen vänder sig till dig som arbetar i förskole- eller skolväsendet, som har erfarenhet av eller ska bli handledare för lärarstudenter i verksamhetsförlagd lärarutbildning (VFU).
Att handleda och bedöma lärarstudenter i verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp Kalmar
Att handleda och bedöma lärarstudenter i verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp Växjö
Gällande kurser i olika ämnen kan man använda Linnéuniversitetets sökfunktion (Skriv exempelvis fritidshem i sökrutan.)
Pågående forskning inom fritidshemmet
Nedan finns två förfrågningar till dig som arbetar i fritidshemsverksamhet:
Jag heter Lena Glaés-Coutts och arbetar som lektor på Linnéuniversitetet i Växjö. Jag undervisar och forskar inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot Fritidshem. Min forskning undersöker hur utbildade lärare inom Fritidshem ser på sin professionsutveckling, och skulle gärna vilja intervjua dig om din syn på det. Om du tror att det är något som du skulle vara intresserad av så skulle jag uppskatta om du kunde maila mig, så kan jag ge dig lite mer detaljer.
Med vänlig hälsning,
Lena Glaés-Coutts
lena.glaescoutts@lnu.se
Tack för att du vill hjälpa till att genomföra en studie som rör fritidshemmets kompletterande uppdrag och samverkan med elevhälsan. Studien genomförs av Adisa Mekic Lindberg, specialpedagogstudent vid Linneuniversitet och Birgitta Lundbäck doktorand i specialpedagogik vid Nationell Forskarskola i Specialpedagogisk SET. Resultatet av denna studie är tänkt att användas i ett självständigt arbete på specialpedagogprogrammet samt bidra till doktorandpublicering av Birgitta Lundbäck.
Syftet med denna studie är att kartlägga fritidshemmet som stöd för alla elevers utbildning. Syftet är också att undersöka relationen mellan fritidshemmet och skolans elevhälsoteam. Du ombeds besvara frågorna nedan så utförligt du kan och vill. De inkomna svaren kommer att kodas för att din identitet inte ska röjas. Samtidigt vill vi sträva efter att återge det du berättar. Genom att besvara frågorna via mail till fritidsundersokning@gmail.com godkänner du deltagande i studien och att vi eventuellt kan återkomma med kompletterande frågor. Du kan när som helst avbryta din medverkan genom att maila samma adress. Hör av dig snarast om du vill delta, tack!
- Vad har du för utbildning? Hur många års arbetslivserfarenhet inom fritidshemmet har du?
- På vilket sätt bidrar du och ditt fritidshem till alla elevers utveckling och lärande. Om du fick önska, vad skulle du vilja utveckla/förändra på ditt fritidshem.
- Beskriv hur du och lärare i grundskolans tidigare år samverkar för att stödja elevers utveckling och lärande.
- På vilket sätt arbetar du och dina kollegor på fritidshemmet tillsammans med EHT-teamet och de olika professionerna inom EHT (tex. specialpedagog, speciallärare, kurator, skolsköterska, rektor och syv).
Med vänlig hälsning,
Adisa Mekic Lindberg Birgitta Lundbäck
am222uz@student.lnu.se Birgitta.Lundback@lnu.se
Kontakt
Hör gärna av er om ni vill veta mer om Linnéuniversitetets arbete med fritidshem/fritidspedagoger!
Bodil Jullesson
bodil.jullesson@lnu.se
Nätverksledare för nätverket fritidshem/fritidspedagoger