Patrik Elm med drönare

Stort intresse för kurs om drönare och deras tillämpningar

De kom från hela världen. Studenter, men även en pilot, en truckförare och en programutvecklare. Sommarkursen om drönare vid Linnéuniversitetet lockade 17 deltagare och kommer att utvecklas till en ordinarie kurs om 7,5 hp hösten 2020.

Mångfald är kanske det ord som bäst beskriver kursen Drönare och dess applikationer. De 17 deltagarna kom från Kina, USA, Ukraina, Etiopien och Sverige. Fler än hälften var kvinnor. Majoriteten var studenter, men en var pilot, en truckförare och en programutvecklare.

– De flesta var nyfikna och ville lära sig mer, men två av dem hade planer på att använda drönare professionellt. En inom film och fotografi och den andra inom naturupplevelser, berättar Patrik Elm, lektor i datavetenskap, som utvecklat drönarkursen tillsammans med kollegan Mexhid Ferati och doktoranden Niraj Chaudhary.

– Jag har flugit drönare privat i några år och vid ett besök på ett partneruniversitet i Kalifornien visade det sig att de använder drönare inom flera olika områden. Där såddes ett frö som ledde till kursen.

Från grundläggande flygning till 3D-modellering och etik

Kursen omfattade 7,5 hp och gavs av institutionen för informatik under Linnaeus University Summer Academy i Kalmar i somras. En stor del av momenten var praktiska, som grundläggande flygning och hantering. Även teoretiska lektioner som etik och lagar samt tillämpningsområden ingick (film, övervakning, jordbruk, underhållning etc). Kursen innehöll också föreläsningar och laborationer där syftet var att lära sig 3D-modellering med hjälp av foton tagna med drönare.

– Slutexaminationen bestod av två delar: att utveckla en 3D-modell av ett konstföremål utanför Kalmar slott, samt en video på 3-5 minuter där en historia skulle berättas med hjälp av material fångat av drönare, berättar Patrik Elm.

Ny kurs hösten 2020

Erfarenheterna från kursen har lett till att den kommer att ges inom ordinarie kursutbud från hösten 2020. Man har även planer på att utveckla kursen vidare och kombinera programmering och drönare med hjälp av en ny, programmerbar drönarmodell. Potentialen är stor, inte bara inom utbildning utan även inom forskning.

Ibland framkommer det kritik om att universitet ger ”oakademiska” kurser. Är ni inte rädda att den här kursen ska se som en lekskolekurs?

– När nya ämnen introduceras och kurser skapas, uppstår lätt en misstanke hos gemene man om att användningsområdet bara är nöje. Men jämför med området spel och spelutveckling, som idag är ett viktigt område för så mycket mer, som till exempel simulering, säger Patrik Elm.

– Drönare är ett verktyg vars nytta växer i samhället. Användningsområdena är många och det är egentligen bara fantasin som sätter begränsningar. Tekniken bakom drönare som sensorer och programvara återfinns även i exempelvis självkörande fordon.