Studenter i medieteknik testade virtuell verklighet på Videum
Häftigt, förstås, men också lärorikt och tankeväckande. Det tyckte ett femtiotal studenter på programmet Interaktiva medier och webbteknologier som fick testa virtual reality på Videum i slutet av september. Besöket var första steget i ett samarbete mellan ämnet medieteknik, Videum Science Park och företag inom området.
Det tar en halv minut, sedan har du lämnat verkligheten bakom dig. I den riktiga världen har du VR-glasögon på dig och kontroller i händerna och vandrar runt på små metallrullar som bildar ett golv av tårtbitar, drygt tre meter i diameter. I den virtuella världen går du omkring i ett hus med rum, trappor, möbler och regnstrimmiga fönster. Det enda som påminner dig om verkligheten är rullarna, som känns lite genom dina tunna skosulor, och rösterna från åskådarna som har roligt åt dina stundtals spattiga rörelser.
Mer än bara spel
Tårtgolvet heter Omnideck och utvecklas och marknadsförs av MSE Omnifinity. Målet är att utveckla framtidens hjälpmedel för naturlig rörelse i den virtuella världen. Och det handlar långtifrån bara om spel, berättar Silvia Estadella, projektledare för Videum VR, där VR står för virtual reality.
– Omnideck kan till exempel användas för att gå runt i byggnader som arkitekter har ritat eller för att behandla fobier för exempelvis spindlar. Det kan även, i samverkan med en psykolog, hjälpa våldsamma personer att hantera sin aggressivitet.
Mycket lärorikt
Cajsa-Stina Ilbratt är en av ett femtiotal studenter på programmet Interaktiva medier och webbteknologier som besöker Videum VR idag. Hon läser sitt andra år, med inriktning mot interaktiva medier, och har aldrig testat VR tidigare.
– Det var väldigt roligt! När jag såg mina kompisar prova förstod jag inte riktigt det läskiga med upplevelsen, eftersom vi kunde se vad de såg på en skärm. Men det var något helt annat att prova själv, en väldigt obehaglig känsla att försöka gå i trappor eller över stup som man egentligen visste inte fanns.
– Det var ett mycket lärorikt besök, att kunna se vad för olika saker man kan göra med VR. Innan tänkte jag att det var något som mest användas i spelvärlden. Det var också väldigt intressant att få se olika vägar man kan gå inom yrket och få möta företag som kan vara potentiella praktikplatser, säger Cajsa.
Utmana och upptäcka
• Augmented realty (AR); förstärkt verklighet: att kombinera en fysisk miljö med digitala sinnesintryck som grafik, ljud, bild, film, GPS-data med mera. Ett exempel är en app som visar information om en plats du befinner dig på när du riktar mobilkameran mot platsen.
• Virtual reality (VR); virtuell verklighet: en helt datorsimulerad verklighet som du kan interagera med med hjälp av exempelvis VR-glasögon, som känner av vart du tittar i bilden som visas i glasögonen. VR kan användas för att exempelvis träna piloter eller kirurger.
• Motion capture; rörelsefångst: tekniker för att spela in rörelser hos människor (eller något annat som rör sig) och lagra dem i en dator. Datan används sedan för att skapa naturtrogna animeringar i filmer eller spel.
• 360-graderskamera: en kamera med ett obegränsat synfält i 360 grader runt omkring sig. Ett känt användningsområde är de gatuvyer som Google, Eniro med flera erbjuder. 360-graderskameror är viktiga redskap inom AR och VR.
Och det är just dessa aspekter som är anledningen till studenternas besök. Det är det första steget i ett planerat bredare samarbete mellan Linnéuniversitetet, Videum Science Park och företag som är intresserade av virtual reality. Målet är att utmana studenter med hjälp av intressanta och realistiska problem och att låta dem få tillgång till fler teknologier för att upptäcka nya sätt att interagera med virtuella världar.
– Interaktiva teknologier, som VR, är centralt inom ämnet medieteknik. De studenter som läser kursen i 3D-modellering, Digital grafik 2, deras modeller kommer att kunna läggas in i Omnideck så att de kan vandra omkring i och interagera med sina egna skapelser, säger Romain Herault som är adjunkt i medieteknik.
– Vi har också två studenter som kommer att göra praktik på Videum i höst med att skapa nytt innehåll till Omnideck. Även andra kurser kommer att använda resurserna, till exempel kurser i videoproduktion där man använder kameror som filmar i 360 grader.
Kontakter och idéer
Rickard Guilfoyle är säljansvarig på Omnifinity. Han berättar att Omnideck skapades i Älmhult för snart tio år sedan, på ett företag inom försvarsindustrin, som en spinoff-produkt av en flygsimulator.
– Vi är inne på den sjunde prototypen av Omnideck nu. VR blir allt mer använt i olika branscher och Videum VR är ett bra sätt att visa upp vår produkt och ge idéer.
Just att skapa kontakter är ett viktigt mål med det kommande samarbetet även för ämnet medieteknik.
– Vi vill att våra studenter möter personer från näringslivet medan de jobbar med sina projekt och skapar ny kunskap i samarbete med dem. Att synas och att skapa kontakter redan tidigt under studierna är viktigt för både studenterna och oss, säger Romain Herault.
Innovations- och interaktionslabb på gång
Samarbetet mellan universitetet och Videum är inte begränsat till VR-labbet.
– Vi håller på att etablera ett innovations- och interaktionslabb för att låta studenter ta sig an projekt inom interaktionsdesign med hjälp av även andra tekniker som augmented realty, smarta skärmar, VR-handskar, 360-graderskameror, motion capture och annat. Studenterna kommer även att snabbt kunna skapa prototyper med hjälp av 3D-utskrifter och laserskärning.
VR-labbet ligger på bottenplanet i hus Charlie på Videum, på en plats där folk rör sig. Det innebär att studenternas närvaro och allt vad de gör kommer att synas för företagen på Videum men också för besökare.
– Lokalerna bidrar till att det skapas många möten och kontakter mellan våra studenter och personer och företag som arbetar med VR, eller är intresserade av att använda det – och det är precis det som är meningen! avslutar Romain Herault.
Mer information
- Programmet Interaktiva medier och webbteknologier
- Artikel om det planerade innovationslabbet
- Videum VR