deltagare på open.science.hack

Succé för hackathon med öppen vetenskap som tema

Fler än 50 personer – studenter, yrkesverksamma och forskare – samlades i Växjö 6-7 april för att under ett dygn programmera och inspireras av varandra.

Open.Science.Hack var ett 24-timmars hackathon som arrangerades 6-7 april 2019, för att främja öppen vetenskap och öppen källkod. Det är Växjö största IT-evenemang och organiserades av lokala nätverk – Kodkollektivet, Spiik, WiTech och Vxodev – och forskare vid Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA).

Under hackathonet fick åtta lag sätta tänderna i olika datauppsättningar relaterade till diabetesnätverk på Twitter, diskussioner om 2016 års val i USA på Reddit, händelser från ALTO High-Energy gamma-ray detector-projektet och bilder med kommentarer från Common Objects in Context.

Bästa tekniska utförande

Priset för bästa tekniska utförande gick till Drop table user-teamet. Teamet undersökte en samhällsvetenskaplig datauppsättning bestående av Twitter-inlägg. Med fokus på tweetar om diabetes hittade teamet de aktiva användarna och de viktigaste påverkarna i gemenskapen, samt identifierade ämnen och teman för tweetarna i den aktuella datauppsättningen. För mer information om dataseten de utgick ifrån, se Cocodataset.org.

teamet Drop table user
Från vänster till höger: Andreas Lif, Samuel Bäckström och Erik Enoksson, kandidatstudenter i programvaruteknik, samt Andrey Slyusar, senior mobile developer på Softwerk. Saknas: Mureil D’Souza, masterstudent i informationssystem.

Bästa idé

Priset för bästa idé tilldelades A-Team. A-Team undersökte en naturvetenskaplig datauppsättning bestående av registreringar av partiklar från yttre rymden. Med hjälp av framför allt maskininlärning och klustring filtrerade de fram strålningspåverkan genom att särskilja registreringar av faktiska partiklar från registreringar av allmän strålning. För mer information om dataseten de utgick ifrån, se https://alto-gamma-ray-observatory.org.

teamet A-Team
Från vänster till höger: Jordan Gorrell, kandidatstudent i programvaruteknik, George Gevorkyan, Erasmus-student i fysik och mikroelektronik från Armenien, Eliz Sargsyan, Erasmus-student i datavetenskap från Armenien, samt Pavlo Liapota, mjukvaruutvecklare på Softwerk.

Vinnarna har blivit inbjudna att presentera sitt arbete och sina idéer på Big Data-konferensen i Kalmar 5-6 december.

Arrangörer

Open.Science.Hack organiserades av Julia Ostheimer, ordförande för IT-studentorganisationen Kodkollektivet, Lynette Pagden, medlem av det kvinnliga nätverket WiTech, Morgan Ericsson, docent vid institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Linnéuniversitetet, samt Anders Engström, medlem i yrkesnätverket Vxodev. Evenemanget sponsrades av Södra, Volvo CE, Play’n Go, Combitech, Softhouse Consulting och DISA.

För mer foton och information från hackathonet, besök Open.Science.Hack på Instagram.